της Λίλας Σούση
Υπάρχουν σημαντικοί άνθρωποι σε πολλούς χώρους δημιουργίας με πολύ μεγάλο έργο και προσπάθεια τους οποίους ο παφλασμός της καθημερινότητας και η «αριστοκρατία» που παράγει η μιντιοκρατία τους κρατά στη σκιά της δημοσιότητας. Για τους μυημένους βέβαια στο κόσμο της μουσικής κι ένα υποψιασμένο κοινό αυτοί οι άνθρωποι είναι κάτι παραπάνω από γνωστοί για τη διαδρομή, το έργο τους και το ταλέντο τους. Πιο έξω όμως, στους επόμενους ομόκεντρους κύκλους παραμένουν άγνωστοι καθώς η πληροφορία γι’ αυτούς, εξασθενημένη, χάνεται μες το θόρυβο που παράγουν τα media.
Αποτελεί ιδιαίτερη χαρά και τιμή για μένα να παρουσιάσω μέσα από την σελίδα της i‑loveathens.gr έναν σημαντικό μουσικό. Τον Νίκο Φυλακτό
«Ψυχής Μάρμαρα»
Μέχρι τώρα σας γνωρίζω από τα σπουδαία σύγχρονα σας έργα για ορχήστρα ‚που λίγοι γράφουν με τέτοια μαεστρία . Θέλετε να μου πείτε για το νέο έργο που ετοιμάζετε πάνω σε ποίηση του Ηλία Παπακωνσταντίνου, το «Ψυχής μάρμαρα»;
Μου είπατε ότι αρχικά ονειρευόταν ο ποιητής για τα τραγούδια αυτά να παιζόντουσαν έξω από τα μουσεία του Λονδίνου ‚δηλαδή εκεί όπου έχουν παρθεί τα μάρμαρα του Παρθενώνα.
Μετά όμως αυτό σας ενέπνευσε να γράψετε ένα μεγαλύτερο έργο με διάφορα μέρη όπου το κίνητρο ποιο είναι;
Θα θέλατε να μοιάσει αυτό το έργο στο άξιον εστί του Μίκη Θεοδωράκη;
Πράγματι ο Ηλίας Παπακωνσταντίνου πριν μερικά χρόνια μου έδωσε ένα ποίημα. Ήταν το «Ψυχής Μάρμαρα». Το πήρα, το διάβασα και τ’ άφησα. Δεν με άφησε όμως αυτό. Όπως πολύ καλά γράφεις ήμουν συνθέτης της λεγόμενης λόγιας μουσικής. Έγραψα έργα συμφωνικά, μουσική δωματίου, έργα για πιάνο, χορωδία. Μερικές φορές δοκίμαζα και το τραγούδι. Έτσι λοιπόν κατά κάποιον τρόπο βρισκόμουν σε έναν διαφορετικό, ας πούμε, ηχητικό αστερισμό. Ένα πρωινό όπως καθόμουν στο σπίτι πήρα στα χέρια μου αυτό το ποίημα και ξαφνικά άρχισα να το μελοποιώ. Μέσα σε λίγα λεπτά ήταν έτοιμο. Αυτό το υποψήφιο σήμερα ορατόριο αρχικά είχε άλλον προορισμό. Όπως το λες να γραφτούν μερικά τραγούδια που θα παίζονταν έξω στο Λονδίνο με το κύριο μήνυμα να επιστραφούν τα μάρμαρα στην χώρα από την οποία κατάγονται. Κάποιο βράδυ ήρθε στο σπίτι μου ο σπουδαίος Τάκης Κωνσταντακόπουλος.. Άρχισε να το τραγουδάει. Δεν το πίστευα ότι έγραψα τέτοιο τραγούδι. Ο Τάκης την άλλη μέρα μου μίλαγε για ορατόριο. Έτσι ξεκίνησε, μπορώ να πω, αυτή η ιδέα του ορατόριου. Είναι αλήθεια πως από χρόνια σκεφτόμουν το τρίτο ρεύμα της μουσικής. Αφορμή μου δώσανε έργα όπως η « Αποκάλυψη» του Μακλάφιν, οι Pink Floyd, κατόπιν τα μετασυμφωνικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη. Δηλαδή οι συνθέτες αυτού του άλλου μουσικού είδους με την δική τους αισθητική προσπάθησαν να εκφραστούν με μεγαλύτερες μουσικές μορφές που άγγιζαν, ας πούμε, την κλασική ή την λεγόμενη λόγια μουσική. Πρός αυτήν την κατεύθυνση βοηθήθηκα πάρα πολύ από συνεργασίες, που είχα, σε επίπεδο ενορχηστρωτή και επιμελητή με συνθέτες του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού όπως ο Ηλίας Ανδριόπουλος, Θανάσης Πολυκανδριώτης Γιώργος Χατζηνάσιος κ.α. Ενορχηστρώνοντας τα κοντσέρτα τους για μπουζούκι, του Θάνου Πολυκανδριώτη για σαντούρι , του Ηλία Ανδριόπουλου και το «Ορατόριο της Αλώσεως», του Γιώργου Χατζηνάσιου , έβλεπα αρκετές δυνατότητες εξέλιξης αυτού του είδους μουσικής. Το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη είναι ένα πολύ σπουδαίο έργο. Όχι δεν θέλω ωστόσο να μοιάσει μ αυτό. Ήταν άλλες εποχές άλλα μέσα έκφρασης κ.λπ. Δεν θα περιγράψω με λόγια τι μουσική θα είναι αυτή. Η μουσική θα μιλήσει από μόνη της.
Περίοδος σπουδών
Έχετε σπουδάσει στο Πόzναν της Πολωνίας. Θέλετε λίγο να μου περιγράψετε τις σπουδές σας εκεί ‚την εποχή του κομμουνισμού;
Ναι είμαι απόφοιτος της Κρατικής Ανώτατης Μουσικής Σχολής του Πόζναν της Πολωνίας. Εκεί σπούδασα σύνθεση. Φυσικά οφείλω να πω πως η μουσική παιδεία της Πολωνίας δεν μπορεί να συγκριθεί με την ωδειακή μας παιδεία εδώ. Θα έλεγα μάλιστα καμία σχέση. Πρέπει να παραδεχτούμε όμως ότι από την πολιτεία ξεκίνησαν να γίνονται κάποια βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης και στην χώρα μας υπάρχουν σπουδαίοι καθηγητές οργάνων σύνθεσης κ.λπ. Απουσιάζει όμως η συντονισμένη μουσική παιδεία. Δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουμε τον Στέφανο Κορκολή και να μην ξέρουμε ποιος ήταν ο Γιάννης Χρήστου. Αυτή η νοοτροπία πρέπει επιτέλους κάποτε ν ‘αλλάξει.
Τι είναι αυτό που σας ώθησε να σπουδάσετε σύνθεση; Τι είναι η μουσική για σας; Πως κανείς καταφέρνει να γράφει συμφωνικά έργα όπως κι εσείς με τόση ευκολία και με μία τέτοια ενορχηστρωτική τεχνική και να εκφράζει τη δικιά του μουσική σήμερα? Είναι θέμα τεχνικής που αποκτήσατε στις σπουδές σας; Τι συμπεριλάμβανε στην εποχή που σπουδάσατε ένα πτυχίο σύνθεσης μίας μουσικής ακαδημίας της Πολωνίας εκείνη την εποχή ; Οι νέοι στην Ελλάδα μελετάνε σκληρά ;Τι είναι αυτό που τους κρατάει μακριά από τη δημιουργία ;
Άρχισα να δοκιμάζω τις συνθετικές μου ικανότητες σε ηλικία 11 χρόνων. Μόλις ξεκίνησα να παίρνω τα πρώτα μαθήματα πιάνου. Οι γονείς μου αγαπούσαν πολύ τη μουσική. Ο πατέρας μου διηγούνταν πολλά για αδικοχαμένο αδελφό του Νίκο Φυλακτό. Ήταν ποιητής και έγραφε τραγούδια που ήταν εμπνευσμένα από τους τόπους του Βελβεντού που βρίσκεται στον νομό Κοζάνης. Τα τραγούδια αυτά εκφράσαν και εκφράζουν ακόμα την ψυχή του Βελβεντού. Είναι τραγούδια που ανήκουν στην παράδοση του τόπου. Όπως γνωρίζεις ήμουν παιδί πολιτικών προσφύγων. Η μακρινή Ελλάδα, ο θείος μου ο Νίκος, το Βελβεντό, όλα αυτά ίσως να ήταν που με ώθησαν στην μουσική δημιουργία. Αν και νομίζω πως αυτό δεν είναι πάντα και τόσο απόλυτο. Δεν θα ξεχάσω την μέρα εκείνη που έπαιζα μπάλα με τους φίλους μου, νευριάζω, ρίχνω ένα γκολ αυτοκτονίας και το σκάω στο σπίτι μου. Κάθομαι στο πιάνο και παίζω μια άγνωστη μουσική. Αυτό ήταν. Μετά ήρθε ο Σοπέν, ο Θεοδωράκης ο οποίος το 1966 έλαβε ένα κομμάτι δικό μου απ’ τον πατέρα μου φοβούμενος ότι τον αντιγράφω. Ο Μίκης Θεοδωράκης απάντησε με πολύ καλά λόγια. Ήταν η εποχή που τον θαύμαζα για όλα. Φαντάζεσαι λοιπόν πως ένοιωσα…όλα αυτά μου έδωσαν δύναμη και διάθεση να γίνω συνθέτης. Επιρροή μου άσκησε και ο Σοπέν με την μουσική του ‚αλλά και η ιστορία του ξενιτεμένου, που είχε πολλά κοινά μαζί μας. Η μουσική για μένα είναι το είναι μου η ύπαρξή μου. Χωρίς αυτήν δεν μπορώ να υπάρξω. Για να γράφεις με ευκολία και να ενορχηστρώνεις θέλει θα έλεγα γερά νεύρα και πολύ μελέτη. Όσο ποιο πολύ δουλεύεις τόσο ποιο εύκολα είναι όλα. Ναι στις μουσικές ακαδημίες, που σου διδάσκουν πάνω απ’ όλα την τεχνική. Σε φέρνουν σε επαφή με έργα άλλων συνθετών και με τις επικρατούσες σύγχρονες μουσικές τάσεις ή ρεύματα. Δεν υπήρχε θέμα γούστου και αισθητικής του καθηγητού. Υπήρχε η γνώση σε πλουραλιστική βάση. Εκεί μας δίδασκαν, εκτός από την σύνθεση, ενορχήστρωση, αρμονία, αρμονική ανάλυση, dictee σολφέζ χωρίς πιάνο, αντίστιξη, φούγκα, τζαζ μουσική, μουσική μορφολογία και ανάλυση, ιστορία της μουσικής, μουσική του 20ου αιώνα, αλλά και άλλα εξωμουσικά, κοινωνιολογία, φιλοσοφία ιστορία της τέχνης, υποχρεωτικό πιάνο, κρουστά διάφορα , σεμινάρια μουσικά και μη. Παρουσίασα συνοπτικά το τι γινόταν εκεί. Ναι επειδή κι εγώ δίδασκα αρκετά χρόνια διαπίστωσα ότι μελετάγανε πολύ. Για την δημιουργία χρειάζεται αυτό το έμφυτο. Αν δεν το έχει κανείς , δεν μπορείς να του διδάξεις σύνθεση. Εμείς δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε συνθέτες. Απλά τους διδάσκουμε την τεχνική. Φοβάμαι πολύ όμως ότι και η ζωή, η οικονομική κρίση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια τους απωθεί από την γνήσια δημιουργία και όσοι μπορούν να γράφουν ασχολούνται μόνον με το εμπορικό είδος. Θέλω να συμπληρώσω όμως, ότι η τεχνική από το ακαδημαϊκό στάδιο πρέπει να περάσει στο προσωπικό. Δηλ. η τεχνική έχει άμεση σχέση με την έκφραση και την δημιουργία νέων ιδεών.
Υπάρχει και το άλλο που γενικά επικρατεί στην Ελλάδα. Η ρηχότητα με την οποία βλέπουμε τα πάντα. Φαινόμενο που μας έφτασε εδώ.
Είναι πολύ όμορφα αυτά που μου λέτε.Κάτι ακόμα πάνω σε αυτό.Αυτό το έμφυτο είναι αυτό που ονομάζει κανείς, ταλέντο, ευκολία ‚θέληση; ή ένας ψίθυρος στο αυτί από έναν Θεό όπου σε ακολουθεί σε μία πηγαία τάση να θέλεις να εκφραστείς; Μιλήστε μου λίγο για τη σχέση σας με την αρχαία ελληνική κουλτούρα .Τον Πυθαγόρα τους Ορφικούς ‚την Αρχαία Ελλάδα και με ποιόν τρόπο σας εμπνέει;
Μου είναι δύσκολο να περιγράψω τι είναι αυτό που με οδηγεί στην δημιουργία. Και πολλοί ίσος από εμάς θα δυσκολευτούν να δώσουν κάποια ικανοποιητική απάντηση. Απλά υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να γράφουν μουσική, ποιήματα, διηγήματα, να ζωγραφίζουν κ.α.. όμως είναι και εκείνοι που παίζουν κάποιους ρόλους ενός θεατρικού έργου, η εκείνοι που ερμηνεύουν τα μουσικά έργα.
Γεννήθηκα στη Πολωνία
Όπως έγραψα παραπάνω γεννήθηκα στην Πολωνία. Οι γονείς μου ήταν Έλληνες που μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Πατρίδα. Όλοι οι Πολιτικοί Πρόσφυγες τότε ήταν καταδικασμένοι σε θάνατο για συμμετοχή στον Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας, που το επίσημο κράτος τους θεωρούσε συμμορίτες κατσαπλιάδες και ότι άλλο θέλεις. Την Ελλάδα την επισκέφτηκα για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 1978.Μέχρι τότε η είσοδος μου στην χώρα αυτή μου ήταν απαγορευμένη. Μεγάλωνα σ’ ένα κλίμα όπου η Ελλάδα για μένα ήταν κάτι το αόρατο. Κάτι το ιδεατό. Μια χώρα των ονείρων. Ίσως αυτή η αόρατη πατρίδα μ’ έκανε εντέλει να ασχοληθώ και με την αόρατη τέχνη που είναι η μουσική. Μέσα από την μουσική του Μίκη Θεοδωράκη γνώρισα καλύτερα την πολιτική κατάσταση της χώρας μας. Ήταν και όλο το κοινωνικό πολιτικό της μήνυμα. Ήταν από την άλλη ‚η μουσική του Σοπέν που εμβάθυνε τους τόνους της νοσταλγίας , μια και ο ίδιος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του, την Πολωνία. Σαν αντίβαρο αυτής της συναισθηματικής «ρομαντικής» φόρτισης ήταν η γνωριμία μου με την μουσική του Μπάχ. Γοητεύτηκα πολύ, θυμάμαι, με την ανεξάρτητη κίνηση των φωνών. Την πολυφωνία. Χωρίς να έχω ακόμα γνώσεις αρμονίας και αντίστιξης παρατήρησα εκεί μια μαθηματική ‚θα έλεγα, λογική στην οριζόντια αυτή κίνηση των φωνών. Όταν ξεκίνησα τις ανώτερες και ανώτατες σπουδές της μουσικής ήρθα σε επαφή με όλη την μουσική πρωτοπορία. Την πολωνική, με πρωταγωνιστές τους Πεντερέτσκι, Λουτοσλάβσκι, Μπαίρντ, Σερότσκι, Γκουρέτσκι Σαλόνεκ και πολλούς άλλους καθώς και από άλλες χώρες τους: Στοκχάουζεν, Λίγκετι, Μπέριο και φυσικά τον Γιάννη Ξενάκη όπου ο τελευταίος κράτησε θα έλεγα και επέκτεινε την Πυθαγόρεια θεωρία. Βρήκα εκεί άλλους τρόπους έκφρασης και διαφορετική φιλοσοφική προσέγγιση της συνθετικής διαδικασίας. Φτάνει να αναφέρω τον Theodore Adorno και την πραγματεία του « Η φιλοσοφία της Νέας Μουσικής», Οι θεωρίες περί στοχαστικής μουσικής του Γιάννη Ξενάκη ή τον σπουδαίο Πολωνό πρωτοποριακό συνθέτη, θεωρητικό της σύγχρονης τεχνοτροπίας σύνθεσης και στοχαστή Boguslaw Schaffer και πολλούς άλλους.
Η Άνοιξη της Πράγας με ωρίμασε
Θέλω να σου πω όμως και άλλα πράγματα που επηρέασαν την μουσική μου. Ωρίμαζα σαν άτομο μέσα στην εποχή της αμφισβήτησης. Η καταλυτική χρονολογία ήταν το 1968. Όλα ξεκίνησαν από τα φοιτητικά γεγονότα του Μάρτη του 68, όπου οι φοιτητές ζητούσαν ελευθερία έκφρασης. Τότε η λογοκρισία απαγόρευσε την παρουσία του έργου του ρομαντικού Πολωνού ποιητή Adam Mickiewicz,”Dziady” που σημαίνει «Οι γέροι». Το έργο αυτό αφορούσε την κατάσταση της Πολωνίας που βρισκόταν τότε υπό τον τσαρικό ζυγό. Σ’ ένα σημείο του έργου φωνάζουν « κάτω οι μοσχοβίτες». Αυτό ερμηνεύτηκε από την κυριαρχούσα τότε κατάσταση ως αντισοβιετικό ξέσπασμα. Δεν θα ασχοληθώ με το ποιος είχε δίκιο, αλλά το ερώτημα που άμεσα δημιουργήθηκε, ήταν γιατί έγινε το 1966 τόση φασαρία με την απαγόρευση της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη από τα ΜΜΕ της εποχής εκείνης και μετά φυσικά από την δικτατορία. Σε τι διαφέρει η μία λογοκρισία από την άλλη. Ακολούθησε ο Μάης του ‘68 στο Παρίσι με ηγέτη τον υπαρξιστή Ζαν Πωλ Σαρτρ. Το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου έχουμε την εισβολή των στρατευμάτων του «Συμφώνου της Βαρσοβίας» στην Τσεχοσλοβακία με σκοπό να αποτρέψουν τον εκδημοκρατισμό στην χώρα, αυτό που ήθελε να εφαρμόσει ο Ντούμπτσεκ. Άρχισαν οι συλλήψεις και οι διωγμοί. Στην Πολωνία το 1976 ο διάσημος σκηνοθέτης Andrzej Wajda μας παρουσιάζει τις γνωστές και στην χώρα μας ταινίες «Άνθρωπος από Μάρμαρο» και «Άνθρωπος από Σίδερο» Τότε δρούσε και ο Grotowski με το ανοιχτό θέατρο. Δεν θέλω τώρα να επεκταθώ σ’ αυτά για να μην ξεφύγω από το κύριο θέμα που μας αφορά. Απλά σκιαγράφησα μια ιστορική για τους νέους περίοδο μέσα στην οποία βρέθηκα.
Μουσική και Φιλοσοφία
Εκείνο όμως που συνειδητοποίησα κατά την διάρκεια των σπουδών ήταν πως όταν γεννήθηκα στην λεγόμενη λόγια μουσική ο μετασερραϊσμός ‚η στιχογραφική μουσική βρίσκονταν στο αποκορύφωμα της. Έδινε πια δυναμικά το παρόν της και η ηλεκτρονική μουσική. Κάτι σημαντικό στους καιρούς και πρωτόγνωρο για τα μουσικά δρώμενα ήταν οι μουσικές παραστάσεις. Στην χώρα μας μ’ αυτό ασχολήθηκε ο Γιάννης Χρήστου. Νομίζω πως αυτός στις παραστάσεις του, έδινε και ένα μήνυμα φιλοσοφικό-τελετουργικό.
Εκτός απ’ αυτό η φιλοσοφία ( αρχαίο-ελληνική και ευρωπαϊκή)η αρχαία-ελληνική τραγωδία κ.α.
Τις πρώτες μέρες που ήρθα στην Ελλάδα διάβαζα του Αριστοτέλη το «Πέρι ουρανού» όπου ανάμεσα στα άλλα πραγματεύονταν την κίνηση την απλή και την σύνθετη. Το 1981 συνθέτω το «Κουαρτέτο Εγχόρδων» βασισμένο στο φρύγιο εναρμόνιο τετράχορδο. Στο έργο αυτό μεταβάλλονταν η κίνηση σε ενέργεια και το αντίθετο. Νομίζω ότι όλοι οι Έλληνες αλλά και αλλοδαποί αναζητούν την πηγή έμπνευσης στον αρχαίο – ελληνικό πολιτισμό. Έτσι και ο Πυθαγόρας με την « Αρμονία των Σφαιρών» μας μαρτυρεί την βαθιά σχέση της μουσικής με το σύμπαν. Το σύμπαν και μόνο είναι για έναν συνθέτη πρόκληση. Πατώντας και μόνο την ελληνική γη , έχω την αίσθηση ότι αγγίζω την προϊστορία. Τους προ αιώνιους χρόνους. Μέσα απ’ αυτά τα θεωρήματα αναζητώ την τεχνική εκείνη που θα με οδηγήσει σ’ έναν κόσμο δικό μου. Προσωπικό.
Για την έμπνευση
Τι είναι αυτό που σας εμπνέει; Και πως αυτό γίνεται μουσική;
Η μουσική είναι ήχος ;είναι εικόνα; τι είναι η μουσική; τι εννοείται είναι η ίδια η ύπαρξη μου.
Μ’ εμπνέουν διάφορα πράγματα είτε μουσικά είτε εξωμουσικά. Με την έννοια του εξωμουσικού δεν εννοώ απαραίτητα την προγραμματική μουσική, αν και δεν την αποφεύγω κιόλας. Ας πούμε ότι μέσα απ’ τα φίλτρα του συνθέτη όλα τα εξωτερικά φαινόμενα μετασχηματίζονται σε ήχους. Η μουσική είναι συχνότητες ίδιες μ’ εκείνες του σύμπαντος. Γι αυτό υπάρχει αυτή η συγγένεια. Γι’ αυτό και ο Πυθαγόρας και οι ορφικοί είναι για μας πρόκληση. Ως συνθέτης αισθάνομαι ότι ολοκληρώνομαι σαν άτομο. Και σήμερα στους δύσκολους για μας καιρούς όπου ποια αμφισβητούνται οι ιδεολογίες η μουσική μου καλύπτει αυτό το κενό, ενστικτωδώς θα έλεγα.
Επίσης μου έχει κάνει εντύπωση πως όταν συνεργάζεστε με κάποιον δεν ψάχνετε κάποιο γνωστό όνομα αλλά κάποιον που να ανταποκρίνεται στην αισθητική σας. Όλοι οι νέοι συνθέτες μελοποιούν γνωστούς και διάσημους ποιητές .Μήπως για να είναι σίγουροι ότι το εγχείρημα θα είναι πιο κοντά στην επιτυχία; Εσείς μελοποιείται φυσικά αξιόλογους αλλά όχι διάσημους, σα να μην τους έχετε ανάγκη .Μιλήστε μου για λίγο για την ποίηση που μελοποιείτε.
Το ζητούμενο δεν είναι για μένα ο διάσημος η μη ποιητής. Αλλά αυτός που μου προσφέρει κάτι για να ασχοληθώ μαζί του. Ξέρεις μετά τον Θεοδωράκη η μελοποίηση ποιημάτων κατάντησε μόδα. Κι εγώ μελοποίησα λόγου χάρη την Μαρία Πολυδούρη. Με ενδιέφερε το λυρικό είδος της μουσικής που θα μπορέσω να αναδείξω μέσα από τα ποιήματά της. Μελοποίησα και Θόδωρο Σαντά, Δημοσθένη Δόγκα, Γωγώ Παζαροπούλου. Περισσότερο με έλκυε η λυρική ποίηση. Τώρα εκτός από τον Ηλία Παπακωνσταντίνου ασχολούμαι με την Τζένη Βλαχώνη που ετοιμάζω για απαγγελία και σύνολο δωματίου. Δεν πολύ θέλω να μιλάω για τα έργα που γράφω. Η μουσική που θα ήθελα να την ακούσουν πολλοί άνθρωποι να μιλήσει από μόνη της. Όπως το λέει ο λαός « ας μην το ματιάσουμε το πράμα» .
Αναζητώντας την καλλιτεχνική αλήθεια
Θέλω όμως να δώσω μια συμβουλή στους νεότερους. Παρατηρώ πολλές φορές ότι θέλουν να ναι σίγουροι της επιτυχίας και ενδιαφέρονται, για μουσική κινηματογράφου ή κάτι που να «πουλάει» Πρόσεξε. Δεν σημαίνει βέβαια πως το μη εμπορικό αποτελεί εγγύηση ποιότητας και το εμπορικό όχι διότι είναι φτηνό. Πρώτα απ’ όλα καλούμαστε να αναζητήσουμε την δική μας καλλιτεχνική αλήθεια χωρίς να σκεφτόμαστε όλα τα άλλα. Να μην έχουμε τέτοιες ανασφάλειες.
Το πέρασμα από την τονικότητα στην ατονικότητα
Περάσαμε από την τονικότητα στην ατονικότητα κι από την ατονικότητα στον θόρυβο. Ποια μουσική πιστεύετε θα μείνει όπως π.χ. έμεινε στην ιστορία η μουσική του Μότσαρτ και του Μπετόβεν; Που μας οδηγεί το σήμερα με τους υπολογιστές κι όλες αυτές τις αλλαγές που γίνονται
Το πέρασμα από την τονικότητα στην ατονικότητα ήταν μια φυσική μουσική εξέλιξη των μέσων έκφρασης.
Αναφέρθηκα παραπάνω για την καλλιτεχνική αλήθεια που πηγάζει μέσα από τις δικές μας πλέον εξωακαδημαϊκές τεχνικές αναζητήσεις που σε οδηγούν σε συγκεκριμένο στόχο . Ότι δικαιώθηκε ιστορικά στην τέχνη είναι γνήσιο και αληθινό. Το ίδιο γίνεται και με την πρόσφατη μουσική του 20ου αιώνα.
Η μουσική πρωτοπορία για παράδειγμα τερμάτισε διότι από μόνη της αυτοκτόνησε. Έδωσε τέρμα στην ζωή της γιατί μέχρι που μπορούσε να φτάσει το λεγόμενο πείραμα για το πείραμα; Πάντοτε σε κάθε εποχή εμφανίζονται και οι τσαρλατάνοι που γίνονται και πασίγνωστοι, αλλά εντέλει ιστορικά σβήνουν.
Οι δρόμοι της μουσικής με την τεχνολογία ήταν παράλληλοι. Έτσι είναι φυσικό στην εποχή μας να έχουμε νέα ηλεκτρονικά όργανα , όπως είναι και οι υπολογιστές. Αυτά δεν πρέπει να μας φοβίζουν. Εξ άλλου πάντοτε όταν έχουμε να κάνουμε με κάτι καινούριο αρχικά, μέχρι να το μάθουμε θα είμαστε σε ένα πειραματικό στάδιο. Στο τέλος, που μας οδηγεί όλο αυτό; όλα εξαρτώνται από την ανθρώπινη ψυχή. Τα άλλα είναι μόνο εργαλεία για να πετύχουμε τον στόχο.
Μουσική και εκπαίδευση
Εσείς, ως δάσκαλος, εφαρμόζετε αυτά που μάθατε στην Πολωνία στους μαθητές σας; Τι θα συμβουλεύατε τους μαθητές που θέλουν να ασχοληθούν με τη σύνθεση σήμερα Ποιο δρόμο να πάρουν;
Δίδαξα και ακόμα διδάσκω. Τον καιρό που ξεκίνησα να ασκώ αυτό το λειτούργημα, η ελληνική μουσική βιβλιογραφία ήταν πολύ φτωχή. Κάτι γράφτηκε για την σύγχρονη μουσική. Σημαντικό γεγονός ήταν η έκδοση της Αρμονίας του Χίντεμιτ. Κατά τα άλλα η αρμονία του Μανώλη Καλομοίρη, λίγα πράγματα πάντως. Σήμερα από αυτήν την άποψη είμαστε πολύ καλύτερα. Έτσι από αυτό το γεγονός και μόνο αναγκάστηκα να καταφύγω σε ότι έμαθα στην Πολωνία. Δίδασκα την λειτουργική αρμονία. Πολλά συγγράμματα της αντίστιξης ήταν πολωνικά. Φυσικά όλα αυτά προσπαθούσα να τα προσαρμόσω στα δικά μας ελληνικά δεδομένα. Λίγοι ήμασταν αυτοί που στα μαθήματα περνάγαμε και τους προβληματισμούς της σύγχρονης μουσικής. Πολλές φορές οι γνώσεις του ιστορικού υλισμού με βοήθησαν να συσχετίζω το σήμερα με τον παρελθόν και το μέλλον. Στους νέους υποψήφιους συνθέτες εκτός από εκείνα που ανέφερα παραπάνω συνιστώ να ακούν μουσική όλων των ειδών, διαφόρων εθνικοτήτων και πολιτισμών, όχι μόνο ευρωπαϊκών. Η τεχνολογία, πλέον, μας παρέχει αυτές τις δυνατότητες. Να ερευνούν και να αναλύουν τα μουσικά φαινόμενα. Και πάνω απ’ όλα να μην φοβούνται να ναι οι εαυτοί τους.
Στα κάτωθι links θα βρείτε αντιπροσωπευτική μουσική του Νίκου Φυλακτού
“Αλεατορικά Σκίτσα” Για Ορχήστρα (1974) | Official Audio Release
Βρείτε μας και στη σελίδα μας στο Facebook:
Η Μουσική σήμερα Music today