«Από την κοινωνία της πληροφορίας στην κοινωνία της γνώσης»
«η εργαλειακή διαχείριση της γνώσης είναι η μεθοδολογία που την κάνει ενεργητικό κεφάλαιο»
του Βασίλη Τακτικού
Το διαδίκτυο είναι ο χώρος όπου πλέον μπορεί να γίνει απεριόριστη άντληση γνώσης,
αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορεί να αντλεί κανείς οτιδήποτε χωρίς σκέψη και
επεξεργασία.
Υπάρχουν πάρα πολλές αναφορές και δημοσιεύσεις, συγγράματα και πραγματείες για
τη διαχείριση της γνώσης – της πληροφορίας.
Ας δούμε πώς μπορεί ν’ αντλήσει και να συνθέσει κανείς γνώση από το διαδίκτυο.
Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί για έναν η περισσότερους σκοπούς και για απαντήσεις,
επιλύσεις σε προβλήματα.
Επίσης, ποια δομή θα πρέπει να έχει στην παρουσίασή της προκειμένου να μπορεί να
ενταχθεί και να είναι διακριτή σε ευρύτερο περιβάλλον για να χρησιμοποιηθεί για
σύνθεση, σαν ένας κρίκος σε αλυσίδα νέας γνώσης ή προϊόντος – εργαλείου;
Τέλος, πότε είναι καλύτερα αξιοποιήσιμη σαν στοιχείο διάδοσης, διάχυσης (φιλική,
κατανοητή)
Ένας τρόπος είναι να διατυπώνει και να θέτει κανείς τα σωστά ερωτήματα.
Όπως για παράδειγμα γίνεται μέσα από τη διαδικασία των Wiki. Αυτό θα
μπορούσαμε να το ονομάσουμε ακόμη και «έξυπνη διαχείριση γνώσης».
Ως ένα παράδειγμα θα μπορούσαμε να πάρουμε ένα ΦΕΚ από αυτά που περιγράφουν
τις υπηρεσιακές διαδικασίες και κανόνες και να τα δώσουμε σε μορφή συχνών
ερωτήσεων – απαντήσεων για να δούμε τη δυνατότητα που έχουν για να λύσουν
απορίες στους αποδέκτες, αλλά και την αυξημένη αποδοχή – διάδοση – διάχυση.
Αυτό θα μπορούσε να γίνει σε πολλούς τομείς που οι πληροφορίες που δίνουν οι
γραφειοκρατικές υπηρεσίες του δημοσίου είναι δυσπρόσιτες.
Το ενεργητικό και το παθητικό της γνώσης
Εάν θελήσουμε να χαρακτηρίσουμε τη γνώση με βάση το πόσο χρηστικές είναι οι
πηγές και πόσο απρόσιτες από το μέσο χρήστη θα μπορούσαμε να διαχωρίσουμε στο
ενεργητικό και παθητικό κεφάλαιο της γνώσης.
Η γνώση που αποτελεί παθητικό για έναν οργανισμό ή ένα άτομο ή μία βάση
δεδομένων, απλά καλύπτει χώρο στη μνήμη, αλλά δεν μπορεί να αξιοποιηθεί σαν
στοιχείο για να απαντήσει σε ερωτήματα και δεν έχει τη μορφή που μπορεί να ενταχθεί σε έναν ευρύτερο συνθετικό σχηματισμό με λογική δομή, για να απαντήσει σε προβλήματα ανώτερης ιεραρχίας που χρειάζονται περισσότερες συνδυασμένες πληροφορίες.
Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, το ψηφιοποιημένο αρχειακό υλικό μίας
βιβλιοθήκης, το οποίο δίνεται χωρίς δομή, τιτλοποίηση, μελέτη για μετάβαση από το
πιο γενικό ερώτημα στο πιο ειδικό ή αντίστροφα, ή με κάποιο άλλο λογικό κριτήριο
αναζήτησης τείνει να είναι περισσότερο παθητικό παρά ενεργητικό.
Όσο περισσότερο είναι επεξεργασμένη με λογικά κριτήρια αναζήτησης, τίτλους,
κεφάλαια, ερωτήματα, μπορεί να υποδιαιρεθεί σε υποσύνολα με βάση κριτήρια
αναζήτησης και να επανασυνθεθεί με άλλη δομή για να απαντηθούν άλλα πιο
σύνθετα ερωτήματα τόσο περισσότερο τείνει να γίνεται «ενεργητικό».
Αυτό το ενεργητικό κεφάλαιο της γνώσης είναι το ζητούμενο σήμερα από το
διαδίκτυο και χρειάζεται να εργαστούν πάρα πολλές οργανώσεις, οργανισμοί και
επιχειρήσεις για να είναι αξιοποιήσιμο σε όλο το κεφάλαιο της γνώσης.
Πνευματικό κεφάλαιο και διαχείριση γνώσης
Όταν λέμε ενεργητικό εννοούμε «πνευματικό κεφάλαιο», το οποίο έχει προστιθέμενη
και διαχρονικά αυξανόμενη αξία σε έναν οργανισμό και μια επιχείρηση. Αυτό το
πνευματικό κεφάλαιο είναι και το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της
ανάπτυξης σε μια σύγχρονη κοινωνία.
Σε μια βιομηχανική κοινωνία κινητήριες δυνάμεις της ανάπτυξης θεωρούνται αυτές
της παραγωγής και του κέρδους μέσα από τη χρήση μηχανημάτων και ενέργειας.
Σε μια μεταβιομηχανική κοινωνία κινητήριες δυνάμεις θεωρούνται αυτές της γνώσης
και της πληροφορίας, καθώς η παραγωγή της γνώσης και η επεξεργασία της
πληροφορίας προωθούν την οικονομική ανάπτυξη.
Έτσι, το γνωστικό ενεργητικό (knowledge assets) μιας επιχείρησης είναι και το μόνο
διατηρήσιμο συγκριτικό πλεονέκτημα.
Λ.χ. το πνευματικό κεφάλαιο μίας επιχείρησης (που αποτιμάται και λογιστικά) θα
μπορούσε να είναι η ικανότητα με βάση την καταγεγραμμένη εμπειρία των στελεχών
της ( που συγκεντρώνεται σε βάση δεδομένων με στοιχεία – περιγραφή προβλημάτων
και απαντήσεις) να επιλύει με τον καλύτερο τρόπο τα προβλήματα των πελατών της,
τα εσωτερικά της προβλήματα (λήψη διοικητικών αποφάσεων) διαχρονικά.
Ο μελλοντολόγος Αλβιν Τόφλερ είπε κάποτε ότι στο μέλλον «ο αναφαλβητισμός δε
θα μετράται με βάση αυτούς που δεν μπορούν να διαβάσουν και να γράψουν, αλλά με
βάση αυτούς που δεν θα μπορούν να μαθαίνουν και να ξαναμαθαίνουν. Οι
δημοσιογράφοι που κάλυπταν τα συνέδρια των δύο μεγάλων κομμάτων, για
παράδειγμα, έπρεπε να γράφουν, να στέλνουν κείμενα στις ιστοσελίδες των
εφημερίδων τους, να τουιτάρουν, να παρακολουθούν τα τουιτ των άλλων, να
ετοιμάζουν βίντεο και να γράφουν ένα τελικό άρθρο για την εφημερίδα. ΄Οποιος
θέλει να γίνει σήμερα δημοσιογράφος σε μια μεγάλη εφημερίδα, πρέπει να εργάζεται
σκληρότερα, εξυπνότερα και να καλλιεργεί ταχύτερα νέες ικανότητες.
Έτσι, το γνωστικό ενεργητικό (knowledge assets) μιας επιχείρησης είναι και το μόνο
διατηρήσιμο συγκριτικό πλεονέκτημα.
«Διοικώντας της γνώση»
Ο όρος «διοίκηση γνώσης» χρησιμοποιείται – πολλές φορές με ασάφεια – γιανα
περιγράψει ένα μεγάλο αριθμό επιχειρηματικών πρακτικών και προσεγγίσεων που
αφορούν τη δημιουργία, την επεξεργασία και τη διάχυση γνώσης. Πολλοί αναλυτές
του μάνατζμεντ θεωρούν ότι ο όρος αυτό αποτελεί αξύμωρο, στο βαθμό που είναι
εξαιρετικά δύσκολη (αν όχι αδύνατη) η εφαρμογή τεχνικών και συστημάτων
διοίκησης σε κάτι που δεν είναι χειροπιαστό και βρίσκεται κυρίως στη γνώση που
έχουν οι άνθρωποι.
Η δια βίου μάθηση είναι πλέον το κλειδί για να εντάσσεται κανείς στη μεσαία τάξη
και να παραμένει εκεί.
Με μία βάση όπου έχουν συστηματοποιηθεί τα προβλήματα, τα νέα στελέχη μπορούν
να ανατρέξουν για απαντήσεις σε θέματα, οι οποίες έχουν προκύψει από εμπειρία
παλαιότερων στελεχών. Η καμπύλη μάθησης της εταιρείας ή του οργανισμού
μετατοπίζεται συνολικά προς τα πάνω με ένα σύστημα διαχείρισης γνώσης.
Οι δύο κατηγορίες που μπορεί να ανήκει η «γνώση υπό διαχείριση» είναι:
Παθητικό = Πληροφορίες που καλύπτουν χώρο σε Η/Υ, διαδίκτυο και μνήμη και δεν
δίνουν κατευθύνσεις για επίλυση προβλημάτων
Ενεργητικό = Δομημένες απαντήσεις – λύσεις σε προβλήματα
Συνεπώς, η «εργαλειακή διαχείριση της γνώσης είναι η μεθοδολογία που την κάνει
ενεργητικό κεφάλαιο»
Η πληροφορία, μόνο υπό προϋποθέσεις συνιστά γνώση.
Η πληροφορία ακατέργαστη είναι το προϊόν κάποιων άλλων που δεν είναι
απαραίτητα χρηστικό για εμάς, για τον καθένα.
Η επεξεργασία και η σύνθεση των πληροφοριών μπορεί να συνιστά ένα νέο εργαλείο,
ένα νέο προϊόν, το οποίο έχει προστιθέμενη αξία.
Υπό αυτή την έννοια, μια δεξαμενή σκέψης, ένας δικτυακός κόμβος και ένα wiki
θεωρείται ένα νέο προϊόν. Η δείκτης επιτυχίας είναι το κατά πόσο απαντάει
αποτελεσματικά σε ερωτήματα και δίνει λύσεις.
Διαδικασία παραγωγής εργαλειακής γνώσης
Τα στάδια – επίπεδα παραγωγής εργαλειακής γνώσης που δείχνουν και το βαθμό
εξέλιξης της προς τη χρηστικότητα στην επίλυση προβλημάτων ή λήψη αποφάσεων
είναι
Η πρωτογενής γνώσης
Δευτερογενής γνώση = μεταποίηση
Εργαλειακή γνώση = μαθησιακό σύστημα, σύνθεση γνώσεων
Διάχυση – διάδοση γνώσης = Αλληλεπίδραση
Η λογική των wikis ανταποκρίνεται στις παραπάνω διαδικασίες
Πηγές – Άρθρα:
Η γνώση ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Γρηγόρης Μέντζας, Καθηγητής Συστημάτων Διοίκησης, ΕΜΠ
http://imu.ntua.gr/Papers/knowledge_management‑n.htm
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ Ε3: Περιφερειακή Τεχνολογική ΠλατφόρμαΛογισμικού Γνώσης και Τεχνολογιών Λογισμικού
http://www.certh.gr/dat/F3811C63/file.pdf
KNOWLEDGE MANAGEMENT
http://www.spiral.com.gr/KnowledgeManagement.htm
Συστήματα διαχείρισης γνώσης στην ηλεκτρονική διακυβέρνησηΘεόδωρος Οικονόμου∗
http://www.pspa.uoa.gr/fileadmin/pspa.uoa.gr/uploads/Research/EDE/Conferences/SDE_2005/Papers/Economou
_Theodoros.pdf
Συστήματα Διαχείρισης Περιεχομένου — Eνα Εργαλείο Διαχείρισης της Εταιρικής Γνώσης
Tου κ. Νικόλαου Α. Παναγιώτου, Λέκτορα ΕΜΠ, Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών, Τομέας Βιομηχανικής
Διοίκησης & Επιχειρησιακής Eρευνας
http://www.plant-management.gr/index.php?id=1425
HΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ:http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0CD0QFjAG&url=http%3A%2F
%2Fwww.cyprusdevelopmentbank.com%2Fmedia%2Fdocuments%2FPUBLICATIONS%2FLEADERSHIPSP
EECH.doc&ei=YRmYUK7mBIiB4gSj04Eg&usg=AFQjCNHeQ1f37bDxnGy_wt7dHhxHmTkybg
Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
http://dspace.lib.uom.gr/bitstream/2159/13375/2/TrogaidouMsc2008.pdf
Δημιουργία Μνήμης Οργανισμού (Organizational Memory) με τη χρήση Διαχείρισης Γνώσης (Knowledge Management)
Ελευθέριος Ιακώβου∗, Δημήτριος Βλάχος∗∗, Δημήτριος Ψωινός∗∗∗
http://www.pspa.uoa.gr/fileadmin/pspa.uoa.gr/uploads/Research/EDE/Conferences/SDE_2005/Proposals/Iakovou
_E_Vlahos_D_Psoinos_D.pdf