του Χαράλαμπου Στέρτσου
“Ποια είσαι;”
Δεν ήταν καθόλου ενθαρρυντική αυτή η αρχή για συζήτηση. Η Αλίκη απάντησε μάλλον απότομα.
“Δεν ξέρω κύριε. Προς το παρόν…. Απ’ όσο ξέρω τουλάχιστον, σήμερα το πρωί σηκώθηκα ο εαυτός μου αλλά από τότε θαρρώ πως άλλαξα κάμποσες φορές.”
“Τι εννοείς μ’ αυτό” επέμεινε η Κάμπια. ‘’Εξηγήσου!”
“Δυστυχώς δεν μπορώ να δώσω καμία εξήγηση κύριε,” αποκρίθηκε η Αλίκη. “Βλέπετε, δεν είμαι πια ο εαυτός μου!”
Λιούις Κάρολ: “ Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων” Συμβουλές από μια κάμπια.
“Δύο πράγματα απειλούν τον κόσμο: η τάξη και η αταξία.”
Ο νέος αιώνας μοιάζει να μη θέλει να θυμάται και να διδάσκεται από τις πληγές του προηγούμενου. Η ανθρωπότητα έχει σκεπάσει επιμελώς κάτω από την καταναλωτική της φρενίτιδα την ψυχή της, έχει κρύψει για τα καλά τις τύψεις της και οδηγείται αυτάρεσκα γοητευτική μέσα από την υπέροχη τεχνολογία της στην αγκαλιά ενός νέου μεσαίωνα, ενός παγκόσμιου τεχνολογικού απαρτχάιντ.
Η αποσάρθρωση των κεκτημένων
Οι έννοιες κλειδιά σήμερα που αποσαρθρώνουν τα ευρωπαϊκά κεκτημένα είναι ¨ανταγωνιστικότητα¨, ¨διάσωση της Ευρώπης ως χώρου βιομηχανικής παραγωγής¨, ¨συμπίεση του κόστους εργασίας¨. Δεδομένου του χαμηλού κόστους εργασίας στις χώρες του Ειρηνικού και της Νοτιοανατολικής Ασίας οι προσπάθειες προσαρμογής της Ευρώπης στους κανόνες του παιχνιδιού της ανοικτής παγκόσμιας οικονομίας οδηγούν σε ραγδαία αποβιομηχάνιση και ολέθριες αποσταθεροποιητικές συνέπειες την κοινωνική συνοχή.
Το σύνολο των πολιτικών σχηματισμών αρνούνται να αναζητήσουν ένα τρίτο δρόμο καθώς η διεθνοποίηση της παραγωγής και το δέος ενός εμπορικού και οικονομικού πολέμου ανάμεσα σε περιχαρακωμένα ηπειρωτικά μπλοκ περιορίζουν τις επιλογές των ευρωπαίων πολιτικών. Η παγκοσμιοποίηση στην ουσία αγνοεί και παρακάμπτει το έθνος αντί να το ενσωματώνει. Οι νέοι φεουδάρχες με την μορφή ¨οικονομικών οντοτήτων-πολυεθνικών και ομίλων με τη δομή ρωσικής μπάμπουσκα¨ διαχέονται σ’ όλον τον πλανήτη, διαπερνώντας τις εθνικές οντότητες, αγνοώντας επιδεικτικά τα ασθενικά κράτη ή το χειρότερο πολλές φορές χρησιμοποιώντας ή εκβιάζοντας τα για την προώθηση των πολυεθνικών επιλογών τους. Όπως παλιά στο μεσαίωνα η κεντρική αρχή δεν επιβάλλονταν στους φεουδάρχες αλλά η φεουδάρχες σ’ αυτήν.
Πολιτική και οικονομία. Μια απόσταση που μεγαλώνει.
Μέσα απ’ αυτές τις εξελίξεις παρατηρούμε ότι οι οικονομικές δυνάμεις σε μεγάλο βαθμό αποσυνδέονται από την πολιτική ενώ ταυτόχρονα παράγονται οι εξής συνέπειες:
1.Δημιουργείται ένα ολοένα αυξανόμενο και μεγαλύτερο χάσμα για τους πολίτες ανάμεσα στο πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν να εκφράζονται, να ψηφίζουν, να ελέγχουν την εξουσία και στα επίπεδα λήψης αποφάσεων που τους αφορούν τα οποία φαίνονται μακρινά , άγνωστα κι ακατανόητα.
- Η ίδια η πολιτική απαξιώνεται αφού οι πολιτικοί, ως τοπικοί εκπρόσωποι των πολιτών, αποδυναμώνονται και οι δυνατότητές τους να επηρεάζουν τις οικονομικές και κατ’ επέκταση τις πολιτικές –κοινωνικές εξελίξεις μειώνονται σημαντικά. Επιπλέον η αδυναμία αποκατάστασης της σχέσης μεταξύ πολιτικής-οικονομίας λειτουργεί υπονομευτικά απέναντι σε κάθε αίτημα επιστροφής και υποστήριξης του κοινωνικού κράτους.
- Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας και η τεχνολογία της πληροφορίας ως όψεις του ίδιου νομίσματος επηρεάζουν άμεσα τη δομή και τη λειτουργία των σύγχρονων οικονομιών. Οι επιρροές τους είναι σήμερα εμφανείς στο Κράτος Πρόνοιας, στην δομή και την οργάνωση των σύγχρονων πόλεων, στην επικοινωνία και τον πολιτισμό.
Ρόδα είναι ο κόσμος και γυρίζει.
Ταυτόχρονα κανείς δεν αγνοεί ότι ζούμε όλοι σε μια περίοδο ρήξεων, ρωγμών, γενικής ανασυγκρότησης των γεωστρατηγικών δυνάμεων, των κοινωνικών σχηματισμών, των παραγωγικών συντελεστών και των πολιτισμικών σημείων αναφοράς. Την έλευση της ¨νέας παγκόσμιας τάξης¨ διαχέεται ο φόβος, η ανησυχία και η απελπισία. Ξαναγυρίζουμε στα ίδια παλιά ερωτήματα, στους ίδιους παλιούς φόβους. Μήπως οδηγούμαστε στο χάος;
Την ίδια στιγμή που τα μεγάλα κρίσιμα προβλήματα της εποχής μας απαιτούν λύσεις οικουμενικές και οργανωμένες η λειτουργία των οικουμενικών μηχανισμών εμποδίζει την αναζήτηση λύσεων και τη εφαρμογή τους.
Οι ανασφάλειες των πολιτών.
Οι πολίτες έχουν την αίσθηση ότι η δυστυχία τους μεγαλώνει συνεχώς ενώ η εξουσία απομακρύνεται απ’ αυτούς. Έχουν την εντύπωση ότι δεν εισακούονται, ότι δεν καταλαβαίνει κανείς το πρόβλημά τους απ’ όσους έχουν τα μέσα να δρουν και να ομιλούν. Διαπιστώνουν ότι πολλές πτυχές της κοινωνίας μας συνεχίζουν να είναι οικοδομημένες σε πολιτικές και νομικές βάσεις των αρχών της βιομηχανικής εποχής. Αυτές οι βάσεις φαίνονται ανίκανες να μεταφράσουν τη σημερινή κοινωνική συνθετότητα η οποία διαπερνάται από πολλά δίκτυα τα οποία αλλάζουν την οικονομία , επιταχύνουν την πληροφόρηση, μεταβάλλουν τον πολιτισμό, ανατρέπουν την εργασία, τις αξίες, τον τρόπο ζωής. Η επιτάχυνση των αλλαγών σε πολλούς τομείς γεννά σύγχυση και αβεβαιότητα ενώ το γενικό πολιτικό πλαίσιο μοιάζει ακίνητο, πετρωμένο, πεπαλαιωμένο.
Κόμματα και πολιτικοί θεωρούνται απ’ όλους ως υπεύθυνοι της συνολικής κρίσης μιας κοινωνίας που δεν προσφέρει ούτε ασφάλεια, ούτε αλληλεγγύη και όπου οι απογοητεύσεις κάθε είδους πολλαπλασιάζονται. Οι πολίτες μοιάζουν να έχουν κουραστεί από την κακή διαχείριση, την εκτεταμένη διαφθορά, τη αφαίμαξη λαϊκών περιουσιών, από την καζινοοικονομία, τις δυσλειτουργίες των δημόσιων περιουσιών, τη φορολογία που δεν έχει αντίκρισμα στην καθημερινή τους ζωή, τις υπερβολές της γραφειοκρατίας, την έλλειψη μέριμνας από την πλευρά του κράτους, την ¨καταλήστευση¨ από τα υψηλά επιτόκια και πανωτόκια των τραπεζών, τις πολλαπλές χρεώσεις στο πλαστικό χρήμα, την καθημερινή ευτέλιση της προσωπικότητας των πολιτών από την ¨ασυδοσία¨ των εισπρακτικών εταιριών.
Οι εξελίξεις αυτές αποτυπώνονται ευκρινέστερα εάν ληφθούν υπόψη φαινόμενα όπως η διαρκής απειλή της ίδιας της ζωής, η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, η εξαθλίωση μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού, η εξάπλωση νέων μορφών φτώχειας, η απειλή της ελεύθερης νοηματοδότησης της κοινωνικής πράξης, η πώληση της ¨ιδιωτικής σφαίρας¨ κ.τ.λ. Όλα αυτά συντελούνται σε ένα κοινωνικό κλίμα πολιτιστικής εξαθλίωσης, όχι χωρίς κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο όπου διάφοροι άθλιοι σωσίες και πολιτικά εκτρώματα μαζεύονται πάνω από τους τρομοκρατημένους πολίτες για να υφαρπάξουν την ψήφο τους.
Η πολιτική συνεχίζει να είναι το βασικό διακύβευμα της ψήφου μας. Πως θα μπορέσουμε να την περισώσουμε ως κεντρική δημοκρατική λειτουργία από τις ανομολόγητες προθέσεις των εχθρών της δημοκρατίας που καραδοκούν; Πως θα οργανώσουμε σταθερούς θεσμούς ενάντια στις σειρήνες της μόδας, του ¨στιλ¨ και της αγοραίας εκφοράς τους;
Οι πολίτες όλο και περισσότερο διαπιστώνουν την ανικανότητα του πολιτικού προσωπικού και των ηγετών του να αναλύσουν και να εξηγήσουν τις διαστάσεις και τη φύση της σημερινής κρίσης.
Κανείς δεν φαίνεται να είναι σε θέση να εντοπίσει τις θεμελιώδεις αρχές της νέας εποχής στην οποία έχουμε μπει μετά τη κατάρρευση των τελευταίων βεβαιοτήτων. Χρειάζονται νέα σχήματα σκέψης.
Η εποχή των ηρώων και μεγάλων ηγετών έχει πια τελειώσει. Σήμερα πια ξέρουμε ότι όλα μοιάζουν αλληλένδετα και παράλληλα αντιτιθέμενα.
Μέσα σ’αυτές τις συνθήκες πως θα μπορέσουμε να σχεδιάσουμε το μέλλον; Πως θα αναπτύξουμε αποφασιστικές επιλογές που θα επηρεάσουν τις επόμενες γενιές; Τι θα μας βοηθήσει αποτελεσματικά να αντικρούσουμε το επερχόμενο χάος στις κοινωνίες μας και να κάνουμε τη γη πιο κατοικήσιμη;
Φαίνεται ότι έχουμε φθάσει στο κατώφλι του Φάουστ. Μετά απ’ αυτό το σημείο τα φαντάσματα θα έρχονται να μας συναντήσουν. ¨Χρειάζεται να εγκαταλείψουμε την ιδέα ότι η τεχνοβιομηχανική ανάπτυξη φέρνει μόνον καλά¨-λέει ο Ένγκαρ Μορέν.
Μέσα σ’ αυτή την κοινωνική κρίση ‑αλλά και ταυτόχρονα κρίση από τις τόσες του καπιταλιστικού συστήματος- η κοινωνική θεωρία ανακαλύπτει τα όρια των προσεγγίσεων της αλλά και την αποτελεσματικότητά της.
Η δημιουργία ενός κόσμου γεμάτου αβεβαιότητες δεν είναι κάτι σύγχρονο. Είναι κάτι που κληρονομήθηκε από τη εποχή της εκβιομηχάνισης αλλά έμεινε επιμελώς κρυμμένο κάτω από τις επιτυχίες και τα κατορθώματα της βιομηχανικής εξέλιξης. Η επιστήμη και οι τεχνολογίες που συνδέθηκαν μ’αυτή τη εξέλιξη έγιναν αποδεκτές και η εγκαθιδρυμένη αλήθεια της βιομηχανικής ανάπτυξης θρονιάστηκε για τα καλά στα περισσότερα μυαλά της διανόησης.
Στις μέρες μας μερικοί μεταμοντερνιστές υποστηρίζουν ότι τα προτάγματα που μας κληρονόμησε ο Διαφωτισμός έχουν αυτό-υπονομευτεί και οδηγούμαστε σε μια διαδικασία εκβαρβαρισμού. Πρέπει να αποδεχτούμε λίγο ή πολύ τον κόσμο όπως είναι, με τις βαρβαρότητες και τους περιορισμούς; Σίγουρα όχι!
Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε τώρα είναι ένα είδος μεσαιωνισμού, μια ομολογία ανικανότητας μπροστά σε δυνάμεις που είναι υπέρτερες από εμάς. Ζούμε μέσα σ’ έναν ριζοσπαστικά καταστρεμμένο κόσμο, για τον οποίο απαιτούνται ριζοσπαστικές λύσεις.
Πως μπορεί κάποιος όμως να παραμείνει προοδευτικός στις μέρες μας; Ποια χρειάζεται να είναι τα περιεχόμενα μιας ουμανιστικής (και ταυτόχρονα ριζοσπαστικής) πολιτικής που θα μπορεί να διεισδύει συνεχώς στον χώρο μεταξύ ενός εγκαταλελειμμένου παρελθόντος και ενός μέλλοντος κατασκευασμένου από ανθρώπους και όχι από υπηκόους και μετα-ανθρώπους;
Οι ελπίδες όλων υμών μέχρι σήμερα για μια κοινωνία στην οποία, καθώς έλεγε ο Marx, τα ανθρώπινα όντα θα μπορούσαν να είναι ¨πραγματικά ελεύθερα¨ φαίνεται έμειναν κενές ονειροπολήσεις.
Παλαιότερα οι σοσιαλιστές πίστευαν πως θα καθοδηγούσαν την ιστορία υπερνικώντας το δόγμα και την παράδοση. Η γνώση της κοινωνικής και υλικής πραγματικότητας θα τους έκανε πιο ικανούς να ελέγξουν την πραγματικότητα προς όφελος των πολιτών . Θα τους έκανε όχι απλώς δημιουργούς του κόσμου αλλά αφέντες του ιστορικού πεπρωμένου. Τα γεγονότα όμως δεν επαλήθευσαν αυτές τις ιδέες.
Ο κόσμος στον οποίο ζούμε δεν είναι ένας κόσμος που υπόκεινται στον ανθρώπινο έλεγχο-στις φιλοδοξίες της αριστεράς και θα έλεγε κανείς στους εφιάλτες της δεξιάς. Σχεδόν το αντίθετο, είναι ένας κόσμος εξαρθρωμένος και αβέβαιος, ένας ¨λιποτάκτης κόσμος¨. Και προξενεί ανησυχία το ότι αυτό που υποτίθεται πως δημιουργεί όλο και μεγαλύτερη βεβαιότητα- η προώθηση της ανθρώπινης γνώσης και η ¨ ελεγχόμενη παρέμβαση¨ στη κοινωνία και τη φύση- έχει στη πραγματικότητα εμπλακεί σ’αυτή τη μη προβλεψιμότητα.
Οι κινέζοι χρησιμοποιούν δυο λέξεις για να ονομάσουν την κρίση. ¨Βέι- Τζι¨. Που σημαίνει κίνδυνος και ευκαιρία ταυτόχρονα. Ο κίνδυνος προκύπτει από την ανικανότητα ανάλυσης όλης αυτής της πολυπλοκότητας που έχει τυλίξει τον σύγχρονο κόσμο και οδηγεί δημόσιους θεσμούς να ξεψυχούν κάτω από την έλλειψη κοινωνικής , ηθικής υποστήριξης και ενδιαφέροντος. Οι ευκαιρίες γεννιούνται από τη αναγνωστική δεινότητα των προοδευτικών πολιτών να διαβάζουν, να μεταφράζουν και να παράγουν πολιτική μέσα από τις νέες εξελίξεις.
Θα υποστηρίξουμε εδώ ότι το πρόβλημα της δημοκρατίας και περαιτέρω της πολιτικής είναι συνδεδεμένα με τον έλεγχο των μέσων βίας και την διαχείρισή τους. Απαραίτητα άμεσα είναι η οικοδόμηση ( ή επινόηση) ενός δικτύου δημοκρατικών μηχανισμών που θα περιορίζουν την ισχύ των ανεξέλεγκτων οικονομικών δυνάμεων. Ο αποξενωμένος άνθρωπος δεν ήταν ποτέ επιδίωξη της δημοκρατίας αντίθετα ο συμμετοχικός πολίτης οφείλει να είναι πρώτιστο μέλη μα και διακύβευμά της.
Οι επτά ελλείποντες κρίκοι
- ΜΕΡΙΜΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ Να επαναδιατυπώσουμε τους όρους της ατομικής μας ζωής με τις συνθήκες της κοινοτικής ή κοινωνικής ζωής (π.χ εθελοντισμός, ενίσχυση συλλογικοτήτων, σεβασμός της προσωπικής αυτονομίας του πολίτη και των δικαιωμάτων του σε συνάρτηση με την αμοιβαιότητα και την αλληλεξάρτηση που πρέπει να καλλιεργείται για να ενισχύεται η κοινωνική συνοχή, επανακοινωνικοποίηση των πολιτών μέσα από δικτυώσεις οργανώσεων που αποφορτίζουν το υπερφορτισμένο κράτος και ενισχύουν τα κοινωνία).
- Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΖΩΗ να ξαναγίνει ¨πολιτική¨ συνδεόμενη με την έννοια της χειραφέτησης δηλαδή με μια πολιτική ευκαιριών ζωής όπου θα διευρύνονται τα περιθώρια δράσης , θα η χαρά να ασχολείται κανείς με την πολιτική όντας ελεύθερος από το αυθαίρετο κύρος της παράδοσης και της υλικής στέρησης. Να μπολιαστεί η ίδια η πολιτική με ουμανιστικές, παραδοσιακές και ταυτόχρονα κοσμοπολίτικες αξίες.
- ΕΝΕΡΓΟΣ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ- ΓΕΝΕΣΙΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. Τα αιτήματα πολιτικής αναδιάρθρωσης, εξάλειψη της διαφθοράς καθώς και η ευρύτατη διαδεδομένη δυσαρέσκεια προς τους ορθόδοξους πολιτικούς σχηματισμούς, όλα αυτά είναι σε ορισμένο βαθμό εκφράσεις μιας απώλειας εμπιστοσύνης. Να υπάρξει ενεργός εμπιστοσύνη μέσα από πολιτικές πράξεις που επιτρέπουν σε άτομα και ομάδες να προκαλούν συμβάντα και πολιτικά γεγονότα. Ανάμεσα στο κράτος και τις επιχειρήσεις να μπορούμε να παρεμβαίνουμε αποτελεσματικά στα προβλήματα της φτώχειας και των κοινωνικών αποκλεισμών που εμφανίζονται κάθε μέρα.
- ¨ΕΚΔΗΜΟΚΡΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ¨. Να εμπεδώσουμε την έννοια της διαλογικής δημοκρατίας. Η διαλογική δημοκρατία δεν αναφέρεται ούτε στον πολλαπλασιασμό των δικαιωμάτων ούτε στην αντιπροσώπευση συμφερόντων. Αναφέρεται περισσότερο στην προώθηση του πολιτικού κοσμοπολιτισμού και αποτελεί το θεμέλιο λίθο της σύνδεσης της αυτονομίας και της αλληλεγγύης.
Να μπορέσουμε να εμπνεύσουμε τη συζήτηση, τον διάλογο, τη σύγκρουση ώσπου να παραχθούν σπίθες που θα φωτίσουν τον δοκιμαστικό σωλήνα της σκέψης.
Να προστατεύσουμε τους δημόσιους θεσμούς δημιουργώντας ταυτόχρονα αναστοχαστικούς μηχανισμούς. Η δημοκρατία μας χρειάζεται αισθητήρες, πρέπει να αφουγκράζεται και να υποκλίνεται μπροστά στις ανάγκες και τα συμφέροντα των πολιτών της.
Διαφάνεια-Λογοδοσία-Αξιολόγηση- Έλεγχος σε όλα τα επίπεδα του κοινωνικο-πολιτικού και οικονομικού γίγνεσθαι.
Να διευρύνουμε τα δικαιώματα και τις ελευθερίες ώστε να μπορεί και ο πιο αδύναμος Έλληνας να έχει πρόσβαση στα ίδια αγαθά κάνοντας χρήση των δικαιωμάτων του. Προϋπόθεση να βάλουμε στην άκρη πολιτισμικά και πολιτικά την κομματοκρατία και το νεποτισμό.
- ΕΘΝΙΚΌ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ με ενίσχυση και κινητροδότηση της εξωστρέφειας της οικονομίας μας. Εξαγωγές-ανάπτυξη-μείωση εισαγωγών. Ενθάρρυνση της καινοτομίας και μέριμνα ενσωμάτωσής της στην παραγωγική δράση της χώρας. Ουσιαστική σύνδεση των Πανεπιστημίων και των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων με την παραγωγή και τις επιχειρήσεις. Να ασχοληθούμε με την κοινωνική οικονομία που συμβάλει θετικά και παραγωγικά στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ οικονομίας και κράτους.
- ΝΑ ΞΑΝΑΣΚΕΦΤΟΥΜΕ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ. Να φροντίσουμε για την ανασυγκρότηση της κοινωνικής αλληλεγγύης υπό το φως των νέων συνθηκών με τρόπο δίκαιο ανάμεσα στις γενεές. Θέσπιση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τους πιο αδύναμους κοινωνικά.
- ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΙΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ. Ανάπτυξη διαλόγου και όχι βίας στις ανθρώπινες υποθέσεις. Διάλογος ανάμεσα σε πολιτιστικές ομάδες. Ανάπτυξη του θεσμισμένου κοινωνικού διαλόγου σ’όλο το κοινωνικό φάσμα.
ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
Οι κοινωνίες μας νομίζουν ότι προχωρούν στη λεωφόρο της ιστορίας οδεύοντας προς ένα ευτυχές μέλλον. Σήμερα πρέπει να αλλάξουμε δρόμο, πρέπει να εμπλουτίσουμε και να κάνουμε πιο σύνθετη την έννοια της ανάπτυξης. Όπως και να’ναι έχουμε χάσει το εξασφαλισμένο μέλλον, όχι μάλλον εκεί που κυριαρχούσε ο ¨ κομμουνισμός¨ αλλά παντού στον κόσμο.
Η κοινωνία της κατασπατάλησης , της διαφθοράς πρέπει να παραχωρήσει τη θέση της σε ανάπτυξη και αναδιανομή. Ύστερα από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα οικονομικής ευφορίας ‚άνεσης και απατεωνιών οι πολίτες εκδηλώνουν μια έντονη επιθυμία επιστροφής σε ενάρετες δραστηριότητες : την ηθική, την σωστή εργασία, την αίσθηση της αξίας του χρόνου , την άμιλλα, την έννοια του άριστου, την εντιμότητα.
Στις μέρες της κρίσης κανείς δεν είναι πια αθώος. Οι κήρυκες του διαλείμματος πριν την ουτοπία είναι πια ύποπτοι. Μόνο ένα ρεαλιστικό σύστημα που προωθεί στο έπακρο τη δικαιοσύνη, αυξάνει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, διασφαλίζει θέσεις εργασίας και διαφυλάσσει τα κοινωνικά αγαθά έχει νόημα. Ένα σύστημα που διευρύνει τη δημοκρατία, αυξάνει την εξουσία της ανθρωπότητας πάνω στη ζωή, διώχνει μακριά τον φόβο και απελευθερώνει τη φαντασία.
Ποιος φορέας μπορεί να λειτουργήσει αναστοχαστικά μέσα σ’αυτό το κοινωνικό συνονθύλευμα τάξης και αταξίας. Μόνο κάποιος πολιτικός χώρος μπορεί να το πετύχει: Ένα κόμμα που αντλεί ιδέες από τον αριστερό μεταρρυθμισμό, την οικολογία και τον πολιτικό φιλελευθερισμό. Ένα κόμμα-αρωγός της κοινωνίας που εμπεριέχει ιστορικά ένα αίσθημα ευθύνης ‚που μπορεί να συνθέτει κοινωνικά ρεύματα, που αναδεικνύει προτεραιότητες (πατριωτικές, οικονομικές, κοινωνικές, πολιτιστικές), να λειτουργεί κομβικά σε οποιαδήποτε συστηματική κοινωνική ανησυχία, να την οργανώνει και να την εκφράζει. Να υπομοχλίζει συστηματικά κάθε κοινωνική ανάγκη που κατευθύνεται στο χώρο του συλλογικού. Το κόμμα αυτό πρέπει να ενσταλαχθεί στη συνείδηση του κόσμου ως ένας κοινωνικός κόμβος που φιλοξενεί, διαλέγεται, προτείνει λύσεις σ’όσους αισθάνονται ή το εμπιστεύονται ότι έχει τη δύναμη να οργανώσει τη κοινωνική συνοχή, να προκρίνει την πολιτική προοπτική μιας ανασυντεταγμένης δημιουργικής Ελλάδας.
«Ώστε νομίζεις πως έχεις αλλάξει ε;»
«Φοβάμαι πως ναι, κύριε», είπε η Αλίκη. «Δεν θυμάμαι πια όλα εκείνα τα πράγματα που ήξερα κάποτε και αλλάζω διαρκώς μέγεθος!».
«Δεν Θυμάσαι ποια πράγματα ;» ρώτησε η Κάμπια.
Λιούις Κάρολ: Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Συμβουλές από μια κάμπια.
Βρείτε μας και στη σελίδα μας στο Facebook: Η Πολιτική σήμερα