21η ΜΑΙΟΥ 1864 : Η ΑΥΓΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
της Αναστασίας Γεωργοπούλου
α. Από τον Αγώνα της Παλιγγενεσίας ως την πρώτη σθεναρή θεσμική διεκδίκηση για την Ένωση (Ψήφισμα της 26ης-11–1850)
Ημέρα μνήμης της πολυπόθητης Ένωσης της Επτανήσου με την Ελλάδα. Η Ένωση υπήρξε καρπός του πενηντάχρονου, επίπονου και πολύτροπου αγώνα των Επτανήσιων με την Αγγλική Προστασία, χάριν της εθνικής προσδοκίας. Το Ριζοσπαστικό κόμμα –ένας από τους τρείς πολιτικούς σχηματισμούς που εξέφρασε ζωτικές ανάγκες της Επτανησιακής κοινωνίας1 της εποχής – σε όλη αυτή την περίοδο αναδείχθηκε σε κύριο εκφραστή του πόθου των Επτανήσιων για άμεση κατάργηση της Προστασίας και όχημα ευρωπαϊκών ιδεών: πολιτικού φιλελευθερισμού, ρομαντισμού, και κοινωνικού ριζοσπαστισμού)·ιδεών απειλητικών για το τότε ευρωπαϊκό σύστημα ασφαλείας. Σύμφωνα με τον Ηλία Ζερβό –Ιακωβάτο αγωνιστή, ηγετικού στελέχους του Ριζοσπαστικού Κινήματος και βουλευτή του ομώνυμου κόμματος , οι ριζοσπάστες εκπροσωπούν και εκφράζουν το λαό διότι «εξέρχονταν εκ των σπλάχνων του». Αποτελούσαν κόμμα διότι πρέσβευαν «αρχάς στέρεας και διαρκείς». Αυτές αφορούσαν την παύση της Προστασίας, την Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα και την ανέγερση δημοκρατικής Πολιτείας. Αυτό υπήρξε το βασικό αξιακό τρίπτυχο ‚στο οποίο αναφέρονταν και για το οποίο πάλευαν ενάντια στον κατακτητή και σε όσους τον στήριζαν. Ο ίδιος δεν αρνιόταν την ύπαρξη εθνικού αισθήματος και στους Μεταρρυθμιστές2, αλλά η διαφορά μεταξύ τους αφορούσε την ένταση και τον τρόπο διεκδίκησης. Γι’ αυτό και χαρακτήριζε κόμμα «πολιτικά επαναστατικό», τον φορέα τον οποίο αντιπροσώπευε. Από την άλλη οι Μεταρρυθμιστές, οι οποίοι ήθελαν την Ένωση, πίστευαν ότι δεν ήταν κατάλληλες οι συνθήκες πραγματοποίησης της. Μέχρι να έλθει ο κατάλληλος χρόνος γι’ αυτό θα μπορούσαν να διεκδικήσουν «μεταρρυθμίσεις» στο πλαίσιο του Συντάγματος του 1817 για βελτίωση του επιπέδου ζωής των· μεταρρυθμίσεων που είχαν το χαρακτήρα «ικεσιών» προς την Αγγλία, όπως πίστευαν οι Ριζοσπάστες, και άρα αναγνώριση και αποδοχή της Προστασίας· στάση που απέρριπταν απόλυτα οι Ριζοσπάστες προτείνοντας στη θέση τους «βελτιώσεις», που θα απέβλεπαν στη λύση πολιτικών και κοινωνικών ζητημάτων. Η δημιουργία ανεξάρτητου ελληνικού κράτους (1830) μετέβαλλε σε μη νόμιμη τη συνέχιση της Αγγλικής κυριαρχίας και αποτελούσε προσβολή του δικαιώματος της εθνικής αυτοδιάθεσης των Επτανήσιων, υποστήριζαν οι ριζοσπάστες Ο Ζερβός-Ιακωβάτος θα επισημάνει: «Ανάκτησις λοιπόν της Ελληνικής μας εθνικότητος, διόρθωσις της εσωτερικής μας καταστάσεως , σπουδαίος και σοβαρός τρόπος εξετάσεως, ανατροφή και μόρφωσις του λαού με δημοκρατικάς αρχάς πρόσωπα πολιτικού χαρακτήρα εγνωρισμένου. Ιδού δια ποίων μέσων δυνάμεθα να κάμωμεν καλή χρήσιν της ελευθεροτυπίας».3 Αυτός είναι κατά τη γνώμη του ο ρόλος του Τύπου. Η ελευθερία, ως δικαίωμα, δεν αφορούσε μόνο τους πολίτες του Ιόνιου κράτους αλλά και κάθε τμήματος του Ελληνισμού που το διαπερνούσε η φλόγα της ελευθερίας και της συνένωσης με το εθνικό του κέντρο. Έμπρακτη απόδειξη των διαθέσεων και εθνικών αισθημάτων των κατοίκων των νησιών υπήρξε η προσφορά τους σε χρήμα, αίμα και η κάθε είδους συμπαράστασή στους αγωνιζόμενους, ενάντια στον Οθωμανό κατακτητή (Μολδοβλαχία, Φιλική Εταιρεία, Λάλα Ηλείας, Μεσολόγγι, Πάτρα, Κόρινθος, Δερβενάκια, Μονή Σέκκου, Πέτρα Βοιωτίας, Αττική ‚Πέτα, συμμετοχή σε θαλασσινούς αγώνες, κ.α.) προσφορά που μαρτυρούσε ότι ένοιωθαν κομμάτι της σκλαβωμένης Ελλάδας και συνέδεαν την ανεξαρτησία της με την απελευθέρωση όλων των Ελλήνων4. Ο ενθουσιασμός στο άκουσμα της έκρηξης της Επανάστασης του 1821 και η απογοήτευση των Επτανήσιων από την κατάφωρη παραβίαση της προαναφερόμενης Συνθήκης γίνονται στίχοι(20ος & 21ος ) στο έργο του Εθνικού μας ποιητή Διονυσίου Σολωμού:
«…Ε φωνάξανε ως τ’ αστέρια
του Ιονίου τα νησιά
και σηκώσανε τα χέρια
για να δείξουνε χαρά.
…
Μ’ όλον πούναι αλυσωμένο
το καθένα τεχνικά
και εις το μέτωπο γραμμένο
έχει Ψεύτρα Ελευθεριά…»
Ο θυρεός του Ηνωμένου Βασιλείου περιβαλλόμενος από τα εμβλήματα των επτά νήσων
Τεράστιο υπήρξε, το τίμημα συμπαράστασης στους σκλαβωμένους αδελφούς (διώξεις, εξορίες, απαγχονισμοί, δημεύσεις περιουσιών), από την προστάτιδα Δύναμη , προσανατολισμένης στο δόγμα ακεραιότητας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας5. Η Αγγλία εδραίωσε την κυριαρχία της στα νησιά με τη Συνθήκη που υπογράφηκε στο Παρίσι στις 5 Νοεμβρίου του 1815. Με την Πράξη αυτή τα Ιόνια νησιά αποτέλεσαν ενιαίο κράτος, ελεύθερο και ανεξάρτητο με έδρα την Κέρκυρα κάτω από την άμεση και αποκλειστική προστασία της προαναφερόμενης Δύναμης . Η Συνθήκη του 1815 παρά τις ελπίδες του Ιόνιου λαού για ελευθερία και ανεξαρτησία στην ουσία ‚με το μετέπειτα Σύνταγμα του 1817 (Σύνταγμα Μαίτλανδ) , φαλκίδευε τις παραπάνω αξίες δίνοντας την πραγματική εξουσία στους Άγγλους και μετατρέποντας το κράτος των «Ηνωμένων Πολιτειών των Ιονίων Νήσων» σε προτεκτοράτο της Αγγλίας6. Μία πρώτη ένδειξη των πραγματικών διαθέσεων της «προστάτιδας» Δύναμης, που προμήνυε δυσάρεστα την διάσταση ανάμεσα στις γραπτές δεσμεύσεις της στον καταστατικό χάρτη του 1817 και σε αυτό που θα επακολουθούσε στην πράξη, είναι η στάση της Αγγλικής Διοίκησης στο γλωσσικό ζήτημα του «προστατευόμενου» κράτους. Παρά την αρχική πρόβλεψη στο Σύνταγμα του 1817 ως επίσημης γλώσσας του κράτους της ελληνικής, η πρόνοια αυτή, επιμελώς, αναβαλλόταν απογοητεύοντας ακόμη και εκείνους που ήταν πιο μετριοπαθείς απέναντι στους νέους κυρίαρχους. Πάντως η χρήση της ελληνικής στη Διοίκηση δεν θα επιτευχθεί πριν το 1852, αν και τα προοδευτικά στοιχεία των νησιών αγωνίστηκαν για την ελληνική γλώσσα και συνέδεσαν το αίτημα αυτό με το δικαίωμα της ελευθεροτυπίας. Πάνω στην μάχη για τη γλώσσα οι Επτανήσιοι έδιναν τον αγώνα τους για την αναγνώριση του ενός στοιχείου της εθνικότητάς τους Ως το Μάϊο του 1848-εποχή επαναστατικού αναβρασμού στην Ευρώπη (Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία κ.α.)-η μόνη εφημερίδα η οποία εκδίδεται είναι η εφημερίδα της Κυβέρνησης και οι νησιώτες ενημερώνονται από τον Τύπο της Ελλάδας. Εκτός από την προσβολή της εθνικότητας που βάλλονταν κατά τον Ζερβό στο ένα από τα δύο ουσιώδη στοιχεία της ‚τη γλώσσα (το άλλο ήταν η θρησκεία), δεν του διαφεύγει η φύση και ο πραγματικός χαρακτήρας της Αγγλικής πολιτικής όσον αφορά τη μεταχείριση των αποικιών της: «Και εντούτοις η Αγγλική πολιτική απετόλμα να κατηγορεί τας απολύτους και δεσποτικάς κυβερνήσεις ότι μετεχειρίζοντο απανθρώπως τους υπηκόους των οσάκις απήτουν παρ’ αυτών δικαιώματα και ελευθερίας, αύτη δε εις την Επτάνησον εδείχθη καθ’όλα χειροτέρα από τα ίδια τυραννικά κράτη, διότι κατεδίωκεν απηνώς όσους πίστευαν ως αυτή εις την ελευθερίαν και την εθνικήν ανεξαρτησίαν». Αυτή η κριτική, όπως ισχυρίζεται, δεν επεκτείνεται στον Αγγλικό λαό, ο οποίος είναι και αυτός θύμα της αριστοκρατίας7. Η Αγγλική παρουσία στα Επτάνησα δεν προσβλέπει μόνο σε πολιτική κυριαρχία αλλά κυρίως σε οικονομική . Το ένα ενισχύει το άλλο. Ο ανταγωνισμός εκδηλώνεται σκληρός· ιδιαίτερα στη θάλασσα, ο στόλος του κατακτητή κτυπά όποιον προσπαθεί να τον ανταγωνιστεί. Οι συνέπειες ήταν οδυνηρές για την κοινωνία των νησιών: διοίκηση που εξουθένωνε κοινωνικά, οικονομικά και ηθικά πλατιά στρώματα της κοινωνίας των νησιών, στελέχωση του διοικητικού μηχανισμού από ξένους κυρίως8 και ελάχιστους ντόπιους προσκείμενους9 στο καθεστώς της Προστασίας, επιβολή προστίμων, φόρων και βαρύτατων δασμών σε βασικά αγαθά (σιτηρά, λάδι, κρασί) που έπλητταν τα ασθενέστερα στρώματα του πληθυσμού, τοκογλυφία, απώλεια γης και των λίγων περιουσιακών μέσων- όσων ανήκαν στα κατώτερα κλιμάκια της αστικής τάξης και των μικροϊδιοκτητών γης- παράλυση του εμπορίου και της ναυτιλίας)10 Παράλληλα η πολιτική της Ιονικής Τράπεζας της Κεφαλονιάς επιδείνωνε την κατάσταση γιατί από το ένα μέρος δεχόταν καταθέσεις με επιτόκιο3% και δάνειζε με 9% και από το άλλο ασκούσε φοβερές πιέσεις σε όσους δανείζονταν για εξόφληση του χρέους τους. Πολλοί, ακόμα και πλούσιοι, έχαναν τις περιουσίες τους και σημαντικοί οικονομικοί πόροι όδευαν προς Αγγλία.11 Οι μεταρρυθμίσεις του Αρμοστή Sheaton,το 1848, εναρμονισμένες με τις απαιτήσεις των καιρών για αποφυγή της επέκτασης επαναστατικών κινήσεων-ανάλογων των ευρωπαϊκών- και στο Ιόνιο Κράτος, προσβλέπουν σε μεταρρυθμίσεις (ελευθεροτυπία, άδεια ίδρυσης πολιτικών λεσχών και ελευθερία του συνέρχεσθε, μυστική ψηφοφορία κ. α.)12. Αυτές οι εξελίξεις προετοίμασαν τις συνειδήσεις και διαμόρφωσαν πολιτικές και εθνικές ταυτότητες· συνέβαλαν στη μετεξέλιξη των ιδεολογικών και πολιτικών τάσεων σε δύο κομματικούς σχηματισμούς με συγκροτημένη ιδεολογία, οργανωμένο πρόγραμμα και δράση. Πρόκειται για τα: Ριζοσπαστικό και Μεταρρυθμιστικό κόμμα. Απέναντι σε αυτά δρούσε το συντηρητικό κόμμα των υποστηρικτών της Προστασίας των επονομαζόμενων «Προστασιανών» ή «Καταχθόνιων» οι οποίοι αντιδρούσαν στις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις
Η πολιτική δράση των ριζοσπαστών στην Κεφαλονιά έχει ξεκινήσει πολύ πριν το 1848 (από το 1830)13. Μέσα στους κόλπους του Συλλόγου «Κοραής»(1843) στο Αργοστόλι θα σημειωθεί η διάσταση ιδεών στο φιλελεύθερο στρατόπεδο της Κεφαλονιάς που οδήγησε στη διαίρεσή του( σε Μεταρρυθμιστές και Ριζοσπάστες). Ιδιαίτερα στην Κεφαλονιά, κέντρο του Ριζοσπαστισμού, οι επαναστατικές ιδέες θα βρουν δυναμική διέξοδο στις εξεγέρσεις των ετών 1848, 1849 με τεράστιο το φόρο αίματος και ανυπολόγιστη καταστροφή της παραγωγής του νησιού που επακολούθησε μετά την απόβαση στρατιωτικών δυνάμεων στο νησί στην εποχή του αρμοστή Henry George Ward (1849–1855)14.Τα σκληρά και απάνθρωπα μέτρα που εφάρμοσε ο Ward και προκάλεσαν τον τρόμο, τη φρίκη και την οργή του πληθυσμού , στηλιτεύθηκαν από την ηγεσία του Ριζοσπαστικού κόμματος και ενίσχυσαν το αγωνιστικό του φρόνημα Ακολουθεί εξορία του Ζερβού στα Κύθηρα. Από την εξορία ο Ηλίας Ζερβός καυτηρίαζε σε αναφορά του στην Ιόνιο Βουλή την ευθύνη του Προστασιανού καθεστώτος και των ντόπιων οργάνων του και πρόβαλλε τα απάνθρωπα μέτρα του Αρμοστή που αποτελούσαν όχι ποινή, αλλά εκδίκηση15.
Ανάλογα θαρραλέα και περήφανη ήταν και η στάση του Ιωσήφ Μομφερράτου. Παρά τις νουθεσίες φύλλων και συγγενών του να μην εκδόσει το 20ο φύλλο της εφημερίδας του «Αναγέννησις», επειδή στηλίτευε τα ανοσιουργήματα του Ουάρδου προχώρησε στην εκδοσή του. Σε αυτό με δριμύτατο ύφος περιέγραφε την καταστροφή και φρίκη που σκέπασε την πατρίδα του ενάντια σε κάθε έννοια ελευθερίας και δικαιοσύνης. Μόλις το φύλλο της εφημερίδας εδημοσιεύθηκε ο συντάκτης της συνελλήφθηκε βίαια και εστάλη εξόριστος στους Οθωνούς( νησί ΒΔ. της Κέρκυρας ανήκον στο σύμπλεγμα «Διαπόντια νησιά»)16
ΠΗΓΕΣ
1. Τα άλλα δύο ήταν :το Μεταρρυθμιστικό και το κόμμα των Καταχθονίων συνεργατών της Αγγλικής διοίκησης
- Το κοινωνικό έργο των Ριζοσπαστών Βουλευτών στην Θ’ Βουλή επισημαίνει ο Γεώργιος Βερύκιος(Ζακυνθινός ριζοσπάστης, γιός του φιλικού Ιωάννη Βερύκιου ): «το δε ριζοσπαστικόν (κόμμα) ου μόνον της φιλοπατρίας ακραίον του λαού πόθον διέτυπον, αλλά και των επειγουσών της κοινωνίας αναγκών προνοιών ποιούμενον νομοσχέδιον εισήγαγε.…». Βερύκιος Γεώργιος, «Απομνημονεύματα επί της πρώην Ιονίου Πολιτείας, κυρίως δε περί του εν ταύτη επικρατήσαντος ριζοσπαστικού φρονήματος», Κεφαλληνία: τύποις Προόδου, 1870.σ. 175–176
-Οι Ριζοσπάστες επραγματοποίησαν και σημαντικό κοινωνικό έργο: Την κατάργηση του ανατοκισμού ο οποίος αφορούσε την προσθήκη του τόκου σ’ένα κεφάλαιο δανείου και το αρχικό κεφάλαιο μαζί με τον τόκο να τοκίζεται μαζί εκ νέου: Οι ριζοσπάστες κατήγγειλαν τον ανατοκισμό ότι είχε σκοπό «την συγκέντρωσιν του πλούτου εις χείρας ολίγων», την κατάργηση του αναγκαστικού πλειστηριασμού των ακινήτων, την κατάργηση του δασμού στα δημητριακά, τον περιορισμό των δημοσίων δαπανών και μάλιστα αυτών που αφορούσαν σε δημόσια έργα ο.π σ.147
-Βερύκιος Γεώργιος, «Απομνημονεύματα επί της πρώην Ιονίου Πολιτείας, κυρίως δε περί του εν ταύτη επικρατήσαντος ριζοσπαστικού φρονήματος», Κεφαλληνία: τύποις Προόδου, 1870.
2- Είναι κόμμα πλειοψηφικό στην Βουλή. Είναι φιλελεύθεροι και φιλοπρόοδοι. Την ‘Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα δεν την επιζητούν άμεσα αλλά την μεταθέτουν στο μέλλον όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες. Μέχρι τότε επιδιώκουν μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο του Συντάγματος του 1817 για κατοχύρωση πολιτικών ελευθεριών.Η κοινοβουλευτική τους ομάδα περιλαμβάνει σημαντικές προσωπικότητες: ο Ανδρέας Μουστοξύδης, Ο Πέτρος Βραΐλας- Αρμένης, ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος, ο Ναπολέων Ζαμπέλης, Ο Σωκράτης Κουρής, ο Στέφανος Παδοβάς κ.α.
3– Ηλίας Ζερβός-Ιακωβάτος «Οι λαοί κινούνται και επαναστατούν αφ’ εαυτού των» Η Φιλοσοφική σκέψη στην Ελλάδα από το 1828 ως το 1922.Ευρωπαϊκές επιδράσεις και Προσπάθειες για μια Εθνική Φιλοσοφία 1828–1875,(Ανθολογία κειμένων, εις. σχ. Ρωξάνη Δ Αργυροπούλου),Τ. Α’ ‚Αθήνα 1995 σ.300
4– Τρικούπης Σπυρίδων, Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως τ.2
Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη, σσ ‚71,72,132,141–144,
184–190
–Βερύκιος Σπυρίδων Ιστορία των Ηνωμένων Κρατών των Ιονίων Νήσων,
Αθήνα 1964 , σελ.174
-Μοσχόπουλος Γεώργιος, Ιστορία της Κεφαλλονιάς (1797–1940)
Πολιτική Ιστορία-Πολιτισμός-Παιδεία-Γράμματα –Τέχνες, τόμος Β’
Αθήνα 1988 σσ. 136–141
–Πετράτος Πέτρος «Η συμβολή των Κεφαλλονιτών στην Επανάσταση
του 1821» ‘Εκδοση Πολιτιστικός και Καλλιτεχνικός Σύλλογος «Η
Τετράπολις».
-Ο ριζοσπάστης βουλευτής Ναθαναήλ Δομενεγίνης βρήκε μαρτυρικό θάνατο ενώ συμμετείχε στο κίνημα για την απελευθέρωση της Ηπείρου το 1854
5- Σε όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Επανάστασης του 1821, η Αγγλία έχει ταχθεί τουλάχιστον μέχρι το 1823- τυπικά και ουσιαστικά ‑υπέρ της ακεραιότητας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και επομένως κατά του εθνικού απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων. Αυτή η πολιτική εφαρμόζεται και στα Επτάνησα μέσω της Προστασία από τον Άγγλο Αρμοστή: απαγορεύει με ποινές φυλάκισης, εξορίας, δήμευσης περιουσίας κάθε κίνηση συμμετοχής ή συμπαράστασης στην Επανάσταση, αλλά και κάθε εμπορική συναλλαγή με τους επαναστάτες ‘Έλληνες. Αυτά τα μέτρα υπαγορεύονται από την «αρχή της ουδετερότητας» ‚που η Αγγλία έχει διακηρύξει απέναντι στον αγώνα των Ελλήνων κατά των Οθωμανών κατακτητών του.
Παράλληλα όμως-προς διάψευση των διακηρυγμένων αρχών τους εφοδιάζουν τα οθωμανικά πολεμικά πλοία καθώς περνούν από τη Ζάκυνθο και στέλνουν πολεμοφόδια και τρόφιμα στους Τούρκους όταν βρίσκονται αποκλεισμένοι στα φρούρια από τους Έλληνες· ή δείχνουν απίστευτη σκληρότητα στους Ζακυνθινούς χωρικούς, όταν επιτίθενται σε οθωμανικό πλοίο, που προσάραξε στη στεριά ‑νικημένο σε ναυμαχία από ελληνικό- για να δεχτεί βοήθεια από τους Άγγλους του νησιού.
Πετράτος Πέτρος «Η συμβολή των Κεφαλλονιτών στην Επανάσταση του 1821» ό.π σ.8
-zakynthos-museumsolomos.gr
-imerazante.gr
6 — «προτεκτοράτο»:το κράτος που τελεί υπό τον έννομο έλεγχο προστάτιδας Δύναμης, έχοντας απωλέσει την εθνική του αυτοδιάθεση (π.χ. ‚αποικία).Ετυμ: μεταφορά στα ελληνικά του γαλλικού protectorat/protecteur=προστατευτικός, καλυμμένος, ρήμα protego=στεγάζω, καλύπτω, προστατεύω. Γ. Μπαμπινιώτη ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ, Α΄ Έκδοση Απρίλιου 1998.
-H διοίκηση της Προστασίας οργανώθηκε με τρόπο ανελεύθερο, σχεδόν αποικιακό, με βάση το Σύνταγμα του 1817ή Σύνταγμα Μαίτλανδ από το όνομα του πρώτου Αρμοστή Thomas Maitland.Η διοίκησή του χαρακτηριζόταν από αδιαλλαξία και σκληρότητα. Το Σύνταγμα Μaitland όριζε Βουλή από 40 μέλη, κεντρική Κυβέρνηση από 6 μέλη, που λεγόταν Γερουσία και δικαστική εξουσία. Αλλά όλες τις εξουσίες τις ασκούσε νόμιμα είτε αυθαίρετα ο Αρμοστής και η «ανεξαρτησία» ήταν κενό γράμμα. Ο Αρμοστής συγκαλούσε τη Βουλή σε πολύ αραιά διαστήματα με σκοπό κυρίως να εγκρίνει τα νομοσχέδια της Γερουσίας δηλαδή του Αρμοστή χωρίς καμμιά αντίρρηση ή συζήτηση. Γι’ αυτό ο κόσμος τις πρώτες βουλές τις ονόμαζε «βουβές» και τους βουλευτές «ναιναίδες» γιατί πάντα έλεγαν «ναι, ναι» ή όπως τους έλεγε ο Λασκαράτος: «κομεστάδες», γιατί πάντα ψήφιζαν τα νομοσχέδια της Γερουσίας απαράλλαχτα όπως ήταν, λέγοντας τυπικά τη φράση «comme sta» «comme sta» που σήμαινε: «όπως είναι», «όπως είναι». Πρωτεύουσα του Κράτους ήταν η Κέρκυρα: έδρα του Αρμοστή, της Βουλής και της Κεντρικής Κυβέρνησης. Σε κάθε νησί υπήρχε μία τοπική Κυβέρνηση, ένας Άγγλος τοποτηρητής του Αρμοστή, ένας ντόπιος έπαρχος διορισμένος από τη Γερουσία και ένα τοπικό Συμβούλιο αυτοδιοίκησης έμπιστο στην Προστασία. Η Εκτελεστική Αστυνομία περιοριζόταν στα κοινά αδικήματα, ενώ η Υψηλή Αστυνομία καταδίωκε τα φρονήματα και κάθε αντιστασιακή εκδήλωση. Τα φρούρια, τα οχυρά και τα λιμάνια τα φρουρούσε αγγλικός στρατός που είχε αρχηγό το Βρετανό Αρχιστράτηγο. Η νομοθεσία ήταν αναχρονιστική, φεουδαρχικό κατάλοιπο της Βενετοκρατίας. Εφημερίδες δεν υπήρχαν ούτε και τυπογραφεία, παρά μόνο το Κυβερνητικό στην Κέρκυρα και όταν οι Επτανήσιοι ήθελαν να ενημερωθούν ή να ακουστούν κατέφευγαν στις εφημερίδες των Αθηνών και της Μάλτας (και λιγότερο της Ρώμης, της Νεάπολης και της Αυστρίας).
-Γ.Γ. Αλισανδράτος «Ο Επτανησιακός Ριζοσπαστισμός (1848–1864) σσ.27,142.
-ΛΑΣΚΑΡΗ Σ.Θ. ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΕΦ.ΙΓ’ σελ.92–93
-Πανταζόπουλος Ν.Ι. «Εθνικό Φρόνημα» γλώσσα και δίκαιο στο Ιόνιο Κράτος πριν την ενσωμάτωση» στο «Το Ιόνιο Κράτος 1815–1864 Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου Ιστορίας (Κέρκυρα 21–24 Μαΐου 1887. Κέντρο Μελετών Ιονίου Αθήνα 1997 σσ. 361–363. Ένδειξη των προθέσεων των νέων κυριάρχων απέναντι στους κυριαρχούμενους αποτελούσε η στάση τους στο ζήτημα της γλώσσας. Παρά την πρόνοια του Συντάγματος του 1817,το οποίο αναγνώριζε την ελληνική ως μόνη επίσημη γλώσσα του κράτους, ωστόσο η αναβλητικότητα των αγγλικών αρχών δεν επέτρεψε την καθολικότητα της χρήσης της στο δημόσιο πριν το 1852.Το γεγονός αυτό δυσχέραινε κατά πολύ την καθημερινότητα των ανθρώπων στις σχέσεις τους με το δημόσιο. Μέχρι τότε την θέση της είχε καταλάβει η Ιταλική. Τα προοδευτικά στοιχεία της Επτανήσου(Μεταρρυθμιστές-Ριζοσπάστες) είχαν αγωνιστεί για την καθιέρωση της και συνέδεσαν το αίτημα αυτό με το δικαίωμα της ελευθεροτυπίας.
7- Ηλίας Ζερβός-Ιακωβάτος Το Ενωτικόν Ζήτημα φ.7ν
8-ΔΕΜΠΟΝΟΥ ΑΓΓΕΛΟΔΙΟΝΥΣΗ. Η ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ «Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΕΓΓΛΕΖΟΥΣ» ΕΚΔΟΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ 1985, σ. 90–91
-Βερύκιος Σπύρος Χρ., «Ιστορία των Ηνωμένων Κρατών …» ό.π. σ.211
- Παξιμαδοπούλου – Σταυρινού Μ., «Οι εξεγέρσεις της Κεφαλληνίας κατά τα έτη 1848 και 1849», Αθήνα, Εταιρεία Κεφαλληνιακών ιστορικών Ερευνών, 1980.σσ 14,55
9- ΒΕΡΥΚΙΟΣ ΣΠΥΡΟΣ «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΚΡΑΤΩΝ .….», ό.π.σελ.281.
- Μοσχόπουλος Γεώργιος, Ιστορία της Κεφαλλονιάς (1797–1940)
Πολιτική Ιστορία-Πολιτισμός-Παιδεία-Γράμματα –Τέχνες, Αθήνα, τόμος Β’, σ.σ 88–89
-ΠΕΤΡΑΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ, «Λαϊκές Ταραχές του 1833 στο Αργοστόλι, Ανέκδοτη αναφορά της Ειδικής [Ανακριτικής] Επιτροπής», Εκδόσεις Σίσυφος, Αθήνα 1999, σ. 19.
-εφημερίδα «Φιλελεύθερος» αρ. 2 έτος Α, Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 1849 από άρθρο κεντρικό με τίτλο «Οποίαι είναι οι αληθείς επιθυμίαι του επτανησιακού λαού», σ. 3β
-ΧΡΟΝΙΚΑ ΖΑΚΥΝΘΟΥ, Σύγγραμμα Περιοδικόν Εκδιδόμενον υπό της «Ζακυνθινής Εστίας», Τόμος Α’, 1964. Εκατονταετής της Ενώσεως της Επτανήσου, Αθήνα, σ. 79
- Χιώτης Παναγιώτης, «Ιστορία του Ιονίου Κράτους από συστάσεως αυτού μέχρις ενώσεως (1815–1864)», , τόμος Β΄, 1877, Ζάκυνθος, τυπογραφείον «Η Επτάνησος»,σ.151.
10.- «Φιλελεύθερος» αρ. 6 έτος Β, Τρίτη 4 Ιουλίου 1850 «Κατάστασις της Επτανήσου», σελ. 11β. Ο Ζερβός Ηλίας , ηγετική φυσιογνωμία του Ριζοσπαστικού κινήματος στην Κεφαλονιά και βουλευτής του ομώνυμου κόμματος στο άρθρο αυτό περιγράφει τη ζοφερή κατάσταση που διαμορφώθηκε στα Επτάνησα και η οποία ολοένα απειλούσε ευρύτερα στρώματα του λαού με πρώτα θύματα τις κατώτερες τάξεις του λαού και υποδεικνύει τους υπεύθυνους «…Εισήχθη νομοθεσία ξένη και πολύπλοκος… εκμηδενίζουσα πάσαν ελευθερίαν και ατομικήν ασφάλειαν – δεσμεύουσα την ιδιοκτησία – ανεγείρουσα το φάσμα του τιμαριωτισμού – παραλύουσα την γεωργίαν και καταστρέφουσα το εμπόριον και την ναυτιλίαν… Ποιοι εισήγαγαν την ενυπάρχουσαν νομοθεσίαν – τον καταστρεπτικόν πλειστηριασμόν – την δέσμευσιν της ιδιοκτησίας των αγροληπτών – το δικαίωμα της προτιμήσεως και τον ανήθικον ανακοτισμόν; Οι ξένοι και οι εγχώριοι του παρελθόντος. Ποιοι εψήφισαν τους φόρους επί των δημητριακών καρπών και επί των προϊόντων της σταφίδας, του ελαίου και του οίνου – ποιοι εισήγαγαν το χαρτόσημον. Ποιοι εβάρυναν και εγύμνωσαν τον λαόν – ποιοι του ήρπασαν τα χρήματά του και τα εκαταχράσθησαν – ποιοι εκκένωσαν το ταμείον και απήντησαν μεγάλα χρέη, οι ξένοι και οι εγχώριοι του παρελθόντος…» σελ. 12α .
11- Χιώτης Παναγιώτης, «Ιστορία του Ιονίου Κράτους από συστάσεως αυτού μέχρις ενώσεως (1815–1864)», τόμος Β΄, σσ. 139–140
1877, Ζάκυνθος, τυπογραφείον «Η Επτάνησος»
— Παξιμαδοπούλου – Σταυρινού Μ., «Οι εξεγέρσεις της Κεφαλληνίας κατά τα έτη 1848 και 1849», Αθήνα, Εταιρεία Κεφαλληνιακών ιστορικών Ερευνών, 1980 ‚σσ, 17,78,
12--Οι μεταρρυθμίσεις του Αρμοστή Seaton ενθάρρυναν την ελευθεροτυπία, την ελευθερία του συνέρχεσαι (εφόσον δόθηκε άδεια ίδρυσης πολιτικών λεσχών) τη μυστική ψηφοφορία.Oι πολιτικοί σχηματισμοί, που είχαν διαμορφωθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες των Ιονίων Νήσων ‚εκφράζονται δημοσιογραφικά μέσω εφημερίδων, που απηχούν τις ιδέες τους και φιλοδοξούν να επηρεάσουν τους εκλογείς αφού η ελευθεροτυπία συνδέθηκε και με το δικαίωμα εκλογής αντιπροσώπων. Σε κάθε νησί τα υπάρχοντα κόμματα είχαν τα δικά τους δημοσιογραφικά όργανα. Έτσι π.χ. μεταρρυθμιστικές εφημερίδες ήταν:
«Πατρίς» (Κέρκυρα), «Ανεξάρτητος» (Κεφαλονιά), «Μέλλον» (Ζάκυνθος) Ριζοσπαστικές: «Φιλελεύθερος», «Αναγέννησις», «Αληθής Ριζοσπάστης», «Χωρικός» (Κεφαλονιά), «Ρήγας» (Ζάκυνθος).κ.ά.
Πολιτικές Λέσχες Ριζοσπαστών: «Κοραής», «Δημοτικόν Κατάστημα»,(Αργοστόλι), «Ομόνοια» (Ληξούρι), «Ένωσις» (Ζάκυνθος)
13 -εφ.Πατρίς φ.4, «Οι Ριζοσπάσται» 5–2‑1849,εν Κερκύρα, σσ. 1–4,
— Παξιμαδοπούλου – Σταυρινού Μ., «Οι εξεγέρσεις…ό.π,σσ 57,58
- Ζερβός Ιακωβάτος Ηλίας, «Τα Κεφαλληνιακά η αναφορά
συνταχθείσα δια την Βουλήν των αντιπροσώπων της Ιονίου
Επικράτειας», εν Κεφαλληνία 1850.ό.π σ.41
14– Τα τρία εκείνα στρατοδικεία εμαστίγωσαν ως 400 άτομα μεταξύ αυτών και κάποιες γυναίκες εγγάμους. Σαράντα τρεις καταδικάστηκαν σε θάνατο από τους οποίους απαγχονίστηκαν είκοσι ένα και παρέδωσαν στις φλόγες γύρω στα 80 σπίτια χωρικών με τα γεννήματα της γης και τα έπιπλα σε διάφορα μέρη του νησιού όπου κηρύχθηκε παράνομα ο στρατιωτικός νόμος. Εδολοφονήθηκαν ακόμη τρεις φιλήσυχοι πολίτες που εργαζόντουσαν από άγγλους στρατιώτες που διατάχθηκαν να πυροβολήσουν εναντίον τους από τον αστυνομικό μοίραρχο Ραμανδή με εντολή του Αρμοστή στο χωριό Τρωϊαννάτα. Η τρομοκρατία και ο φόβος εξαπλώθηκε στο νησί και κυρίως στα μέρη εκείνα όπου το ριζοσπαστικό αίσθημα υπήρξε ανθηρό και ακατάβλητο (Σκάλα, Σίσια, Σάμη, Ομαλά).
Οι φυλακές είχαν γεμίσει καταδικασμένους πολίτες. Αναφέρει ο Βερύκιος: «Οι Βρεττανοί δεν κατεδίωξαν μόνο τον πληθυσμό αλλά προσπάθησαν να ερημώσουν την Νήσον ως άλλοτε ο Ιμπραήμ την Πελοπόννησο… Ούτω έθεσαν πυρ και κατέστρεψαν εύφορους ελαιώνας, εξερρίζωσαν και αφάνισαν εκτεταμένους αμπελώνας. Πάσα κίνησις ενεκρώθη, τα αποθέματα των τροφίμων ή εξηντλούντο ή κατέσχοντο, η πείνα, η δυστυχία και η απόγνωσις εμάστιζον τον πληθυσμό». Οι καταστροφές επεκτάθηκαν και σε περιοχές που δεν είχαν αναμιχθεί στη στάση αλλά είχαν εκδηλώσει το εθνικό τους φρόνημα στο κίνημα του 1848 (Ζερβάτα, Μουζακάτα, Τρωϊαννάτα, Φραγκάτα). Στις 10 Σεπτεμβρίου 1849 και ενώ η εξέγερση έχει κατασταλεί αγκυροβολεί στο λιμάνι του Αργοστολίου ο βρετανικός στόλος της Μεσογείου από τη Μάλτα με επικεφαλής τον William Parker ως αλαζονική ένδειξη της Βρετανικής δύναμης στα νησιά.Δύναμη 131.000 ανθρώπων κατέλαβαν τα υψώματα της πόλης, που μετέφεραν και 10 τηλεβόλα, θύμιζε κατά τον Ward την εποχή της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου. Στις 4 Ιουλίου 1851 είκοσι τρεις κρατούμενοι υποβάλλουν στον Υπουργό Αποικιών Grey αίτηση Χάριτος. Παξιμαδοπούλου – Σταυρινού Μ., «Οι εξεγέρσεις της Κεφαλληνίας κατά τα έτη 1848 και 1849», Αθήνα, Εταιρεία Κεφαλληνιακών ιστορικών Ερευνών, 1980.
Παράλληλα ο Ward επιβάλλει τον αποκλεισμό του νησιού (για 6 μήνες) από τη θάλασσα ενώ τα πλωτά μέσα που ήταν αραγμένα στα λιμάνια της Κεφαλονιάς μεταφέρονται στο λιμάνι του Αργοστολίου για να ελέγχονται ή να βυθίζονται. Ο Σπ. Μαλάκης αναφέρει ότι «Ο δε Επτανησιακός στολίσκος συγκείμενος εκ τριών ή τεσσάρων λιβερνίδων και δύο ατμοπλοίων του «Επτανήσου» και «Ιονίας» και μετά των δύο πολεμικών αγγλικών ευρίσκετο εις αεικίνητον θαλασσοπεριπολίαν μέχρι της άρσεως του στρατιωτικού νόμου». Μαλάκης Σπυρίδων, «Απομνημονεύματα προς καταρτισμόν της περί απελευθερώσεως της Επτανήσου Ιστορίας», εν Ζακύνθω, Παρνασσός, 1871–1873. σελ. 287 και υποσημείωση.
Τα γεγονότα του Αυγούστου του 1849, αντανακλούν το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο είχαν περιέλθει οι αγρότες αλλά και την πολιτική αξιοποίηση της κατάστασης.
Ο Παναγιώτης Χιώτης επισημαίνει το ρόλο των καταχθονίων του νησιού στην υποκίνηση της εξέγερης. Απέβλεπαν η Αγγλική Προστασία να μην εγκρίνει μεταρρυθμίσεις ελεύθερης εκλογής Βουλευτών και Γερουσιαστών παρουσιάζοντας τους Ιόνιους ανάξιους ελευθεριών, ενεχόμενων σε στάσεις και δολοφονίες (με το κίνημα) Άγγλων και συμπολιτών. Χιώτης Παναγιώτης, «Ιστορία του Ιονίου Κράτους από συστάσεως αυτού μέχρις ενώσεως (1815–1864)»,τόμος Β΄, 1877, Ζάκυνθος, τυπογραφείον «Η Επτάνησος».σελ.158.
Στο κίνημα της Σκάλας, ένα κίνημα με εθνικό και ταξικό χαρακτήρα, επιδίωξαν να εμπλέξουν τους κορυφαίους του ριζοσπαστισμού. Εκτός του ότι και οι δύο αρνήθηκαν το ανυπόστατο των ισχυρισμών αυτών μέσα από τις στήλες των εφημερίδων τους «Φιλελεύθερου» και «Αναγέννησις» με πειστικότατο τρόπο, ωστόσο ‚από τις πιο αυστηρές ανακρίσεις και τις προσπάθειες των αρχών να τους εμπλέξουν ‚δεν προέκυψε τίποτε. Όπως ισχυρίστηκε ο Ζερβός η ανάμιξή του στο κίνημα ήταν αδύνατη και μόνο εκ των περιστάσεων, αφού αυτός επέστρεψε στην γενέτειρά του, από την εξορία (στους Παξούς),μόλις λίγο πριν εκραγεί το κίνημα(20 ημέρες)· γεγονός που δεν του έδινε, σε περίπτωση που το επιδίωκε, τον αναγκαίο χρόνο εμπλοκής του σε συνωμοσίες. Ούτε πάλι δημοσιεύθηκαν τα έγγραφα και οι εξομολογήσεις για να αποδειχθεί η ενοχή τους και η συνεργασία τους με άλλους ριζοσπάστες( των οποίων τα ονόματα ακουγόντουσαν στην υποκίνηση της εξέγερσης) . Παρά ταύτα θα του υποδειχθεί ‚εκ νέου, η οδός της εξορίας· αυτή τη φορά στα Κύθηρα. Θα παραμείνει εκεί ως την έναρξη των εργασιών της 9ης Βουλής. Το ίδιο ίσχυε και για τον συνεξόριστό του Γεράσιμο Λειβαδά όσον αφορά το βάσιμο της κατηγορίας ανάμιξης του. Αλλά και ο Ιωσήφ Μομφερράτος θα αντικρούσει τις κατηγορίες. Η αφορμή της νέας εξορίας του προήλθε από τα δημοσιεύματα στο 20ο φύλλο της «Αναγέννησης» κατά της Προστασίας· μόλις το φύλλο δημοσιεύθηκε ο συντάκτης συνελλήφθηκε και εξορίσθηκε στους Οθωνούς (νησί Β, της Κέρκυρας, ανήκει στο σύμπλεγμα «Διαπόντια νησιά»). Εκεί θα παραμείνει ως την έναρξη των εργασιών της 9ης Βουλής 26/11/1850–8/12/1850)
15- «Φιλελεύθερος» φ.5 έτος Β 26.6.1850, σελ. 10α. Σε άρθρο με τίτλο: «ΤΑ ΝΥΚΤΕΡΙΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΧΘΟΝΙΟΣ ΡΑΔΙΟΥΡΓΙΑ» αναφέρεται στα ολέθρια γεγονότα του Αυγούστου του 1849: «Οι αποτρόπαιοι και στυγεροί εκείνοι άνθρωποι, οίτινες περί τον Αύγουστον του έτους 1849 ηπάτησαν τον αγνόν και αθώον λαόν, εσύστησαν τα στρατοδικεία, ανήγειραν την αγχόνην, επροκάλεσαν τας μαστιγώσεις και τας εξορίας, επέφεραν τας πυρκαΐας και τα καταστροφάς, επροξένησαν τον γενικόν όλεθρον του τόπου…».
- Ζερβός Ιακωβάτος Ηλίας, «Τα Κεφαλληνιακά η αναφορά συνταχθείσα δια την Βουλήν των αντιπροσώπων της Ιονίου Επικράτειας», εν Κεφαλληνία 1850.σελ. 42
Στο Φ. Αρ. 26 ο Η. Ζερβός μαχητικός δημοσιογράφος και πολιτικός στην αναζήτηση του κινήτρου των αντιποίνων στην Κεφαλονιά θέτει την ρητορική ερώτηση: «Γιατί εν μέσω των τρομερών δεινών υπό των οποίων κατατυραννείται σήμερον άπασα η Επτάνησος, η ατυχής αλλά γενναία Κεφαλληνία απεκατέστη κυρίως το θέατρο των απανθρωποτέρων και φρικωδεστέρων σκηνών». Συσχετίζοντας την εμπάθεια και το μίσος του Αρμοστή, προς το νησί με τον ριζοσπαστισμό που είναι εντελώς ασυμβίβαστος με την Προστασία σχολιάζει: «ενόμισε ότι τιμωρούσε την Κεφαλληνία ήτις η πρώτη τον ανέδειξε ετιμώρει εν ταυτώ και τας λοιπάς νήσους». Κεφαλληνιακά ή αναφορά συνταχθείσα δια την Βουλήν των αντιπροσώπων της Ιονίου Επικρατείας υπό Ηλία Ζερβού – Ιακωβάτου εξόριστου εις Κύθηρα», εν Κεφαλληνία 1850. 267 «Βιογραφία Ηλία Ζερβού.….» ό.π. σελ. 41
16 — «Ετάχθην – είπεν — φρουρός των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των συμπολιτών μου και θα υπερασπίσω αυτά μέχρις εσχάτης πνοής και απέναντι οιουδήποτε κινδύνου. Άλλο τι δεν δύναμαι να πράξω κατά την αποτροπαίων της πατρίδος ημών δημίων και των κατάπτυστων οργάνων των ή να διαμαρτυρηθώ. αλλ’ η διαμαρτυρία δέον είναι ανάλογος προς τα υπό της εξουσίας τελούμενα όργια. Ουδέποτε ο αληθής στρατιώτης εγκαταλείπει την θέσιν του διότι απειλείται υπό των εχθρικών σφαιρών. Δεν τυφλώττω απέναντι του κινδύνου. αλλ’ ουδέποτε θα πράξω χαμέρπειαν. Παύσατε λοιπόν παρακινούντες με να πράξω, ό,τι σεις αυτοί αν είσθε εις την θέσιν μου δεν θα επράττετε. Είμαι βέβαιος περί τούτου. Αν είχον την ελάχιστην αμφιβολίαν, δεν θα σας είχον φίλους. Αι ευγενείς ιδέαι, όπως ριζοβολήσουν εν τινι χώρα και καρποφορήσουν απαιτούσιν θύματα. Ανευ θυσιών ουδέν αγαθόν καρπούται. Αν πέπρωται να είμαι θύμα, προσφέρομαι άνευ του ελαχίστου ενδοιασμού».Πανάς Παναγιώτης, «Βιογραφία Ιωσήφ Μομφερράτου», εν Αθήναις, εκ του τυπογραφείου αδελφών Περρή, 1888.,σσ 17–19
Η Αναστασία Γεωργοπούλου γεννήθηκε στα Μουσάτα Κεφαλληνίας το 1962. Σπούδασε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνιολογία και Πολιτικές Επιστήμες.
Το ενδιαφέρον της και η αγάπη της για την Ιστορία και ειδικότερα για την τοπική ιστορία την προσανατόλισε σε μεταπτυχιακές σπουδές στο ομώνυμο Πανεπιστήμιο με κατεύθυνση τη Νεότερη Πολιτική Ιστορία. Η έρευνά της επικεντρώθηκε στη μελέτη της Επτανησιακής Ιστορίας, την περίοδο της Αγγλοκρατίας. Εχει καταρτιστεί στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Δίδαξε σε Ινστιτούτα και Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, δημόσια και ιδιωτικά (Ι.Ε.Κ, Κ.ΕΚ), στην Επαγγελματική Νοσηλευτική Σχολή Αργοστολίου, καθώς και στην Ανώτατη Σχολή Ικάρων.
Είναι συγγραφέας του βιβλίου: “ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΟΡΑΜΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΑΝΑ — ΑΝΔΡΕΑ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ ‑Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΙΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΤΟ 19ο ΑΙΩΝΑ- ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΘΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ”
Σήμερα είναι καθηγήτρια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εργάζεται και κατοικεί στην Αθήνα